Updated on 2025/06/25

写真a

 
Tomohide Warabi
 
Organization
Graduate Faculty of Interdisciplinary Research Faculty of Education Education (Advanced Studies on Transforming Educational Practice) Associate Professor
Title
Associate Professor

Education

  • University of Leeds   MA TESOL   Teacher Education

    2018.9 - 2019.9

      More details

    Country: United Kingdom

Papers

  • Promoting Teacher Reflection Through Dialogic Journal Interactions: A Collaborative Self-study Reviewed

    Tomohide WARABI, Yuya YAMAMOTO, Akiko TAKAGI

    Taiwan Journal of TESOL   22 ( 2 )   発行予定   2025.11

     More details

    Authorship:Lead author   Language:English  

  • 高校ライティング指導におけるAIライティング添削ツールを用いたフィードバックの効果と学習者の反応 Reviewed

    蕨 知英

    英語授業研究学会紀要   33   163 - 175   2024.12

     More details

    Language:Japanese  

  • 近未来フィクションの協働制作:はじめてのプロジェクト学習

    蕨 知英

    英語教育   73 ( 3 )   26 - 27   2024.6

     More details

    Language:Japanese  

  • 高校ライティング指導におけるコーディングシステムを用いたピア・フィードバックとフォローアップ・フィードバックの効果 Reviewed

    蕨 知英

    英語授業研究学会紀要   32   57 - 69   2024.2

     More details

    Language:Japanese  

  • 高校におけるFluency向上に焦点を置いた4つのライティング活動の効果比較と生徒の反応 Reviewed

    蕨 知英

    中部地区英語教育学会紀要   53   167 - 174   2024.1

     More details

    Language:Japanese  

  • Regular Feedback on Teacher’s Journal Entries for Professional Development Reviewed

    Takagi AKIKO, Yuya YAMAMOTO, Tomohide WARABI

    Explorations in Teacher Development   29 ( 1 )   46 - 55   2023.4

     More details

    Language:English  

  • 主体性を育むノートづくりとそのプレゼンテーション ―CAF分析を活用して― Reviewed

    蕨 知英

    中部地区英語教育学会紀要   51   133 - 140   2022.1

     More details

    Language:Japanese  

  • Teacher’s Perceptions toward Developing High School Students’ Speaking Fluency Strategies in Japan: Designing a Teacher Training Workshop Reviewed

    Tomohide WARABI

    Sophia Linguistica   70   29 - 54   2021.12

     More details

    Language:English  

  • 授業改善を目的とした実践研究における同僚との関わり:中学校英語教師の認識 Reviewed

    髙木 亜希子, 蕨 知英

    言語教師教育   8 ( 1 )   20 - 39   2021.3

     More details

    Language:Japanese  

  • 実践研究を通してどのように同僚性を高めるか

    蕨 知英

    英語教育   69 ( 3 )   26 - 27   2020.6

     More details

    Language:Japanese  

  • 実践研究におけるジャーナルの意味 -中学校英語教員の経験を事例としたPAC分析-

    髙木 亜希子, 蕨 知英

    青山学院大学教育人間科学部紀要   11   45 - 55   2020.3

     More details

    Language:Japanese  

  • スピーキングタスクの定期的な実施とその評価 -実践研究二年目- Reviewed

    蕨 知英

    中部地区英語教育学会紀要   48   197 - 204   2019.1

     More details

    Language:Japanese  

    DOI: 10.20713/celes.48.0_197

  • 定期的なスピーキングタスクの実施とJ-POSTLを活用したその評価 Reviewed

    蕨 知英

    言語教師教育   5 ( 1 )   68 - 82   2018.3

     More details

    Language:Japanese  

  • ライティングタスクの定期的な実施とそのフィードバック Reviewed

    蕨 知英

    中部地区英語教育学会紀要   47   259 - 264   2018.1

     More details

    Language:Japanese  

    DOI: 10.20713/celes.47.0_259

▼display all

Books and Other Publications

  • 「教師の自己評価」で英語授業は変わる ―J-POSTLを活用した授業実践

    久村研, 浅岡千利世, 清田洋一, 髙木亜希子, 栗原文子, 醍醐路子( Role: Contributor119-132)

    大修館書店・東京  2020.3 

     More details

    Language:Japanese  

Presentations

  • Fluency向上に焦点を置いた複数のライティング指導とそれらの効果比較

    蕨 知英

    第52回中部地区英語教育学会岐阜大会  2023.6 

     More details

    Language:Japanese  

  • Exploring Core Qualities Through a Core Reflection Approach

    Akiko TAKAGI, Yuya YAMAMOTO, Tomohide WARABI

    Teacher Journey Conference 2022  2022.10 

     More details

    Language:English  

  • ジャーナルに対する同僚の定期的なフィードバックと教師の省察 ―協働的セルフ・スタディによる考察―

    髙木 亜希子, 山本裕也, 蕨 知英

    第47回全国英語教育学会北海道研究大会  2022.8 

     More details

    Language:Japanese  

  • ノート・プレゼンテーションにおけるライティングおよびスピーキング指導とそのCAF分析

    蕨 知英

    第50回記念中部地区英語教育学会愛知大会  2021.6 

     More details

    Language:Japanese  

  • 中学校英語教師による実践研究の意味 ―同僚との関係性の観点から―

    髙木 亜希子, 蕨 知英

    第13回PAC分析学会金沢大会  2019.12 

     More details

    Language:Japanese  

  • Needs Analysis for Senior High School English Teachers in Japan and Treacher Training to Develop Students’ Fluency through Task-based Language Teaching

    Tomohide WARABI

    MA TESOL Conference 2019  2019.6 

     More details

    Language:English  

  • 中学・高校における『主体的、対話的で深い学び』を実現する授業改善

    蕨 知英

    言語教育エキスポ2018  2018.3 

     More details

    Language:Japanese  

  • 実践研究におけるジャーナルの意義 ―中学校英語教員の経験を事例として―

    蕨 知英

    第23回日英・英語教育学会研究大会  2017.9 

     More details

    Language:Japanese  

  • Writing Taskの定期的な実施とそのフィードバック ―初めての実践研究―

    蕨 知英

    第47回中部地区英語教育学会長野大会  2017.6 

     More details

    Language:Japanese  

▼display all

Awards

  • Text Mining Studio 2020年度学生研究奨励賞佳作

    2021.2   NTTデータ数理システム   英語初級者のライティングにおける課題とフィードバックへの示唆 ―中学2年生対象のトピックライティングのテキストマイニング―

    蕨 知英

Teaching Experience (On-campus)

  • Essence and Goals / Content Structure of English Course Major achievement

    2025Year

Media Coverage

  • フィクションの協働制作で教科書以外の学びを!生徒とともにつくるPBLの実践方法とは Internet

    国際教育ナビ  2025.3

     More details

    Author:Myself