Updated on 2024/05/01

写真a

 
Yoshikawa Masanobu
 
Organization
Graduate Faculty of Interdisciplinary Research Faculty of Engineering Electrical and Electronic Information Engineering (Computer Science and Engineering) Assistant Professor
Title
Assistant Professor
Contact information
メールアドレス

Research History

  • 山梨大学助手(工学部)

    1985.4

Education

  • The University of Tokyo

    - 1987.3

      More details

    Country: Japan

  • The University of Tokyo

    - 1985.3

      More details

    Country: Japan

Degree

  • 工学修士 ( 1987.3   東京大学 )

Current state of research and teaching activities

  • ネットワーク情報処理および教育工学に関心を持つ.

Research Areas

  • Humanities & Social Sciences / Educational technology  / learning analytics

  • Informatics / Intelligent informatics  / Network-Information Engineering

  • Informatics / Information network  / Applied Mathematics

Research Interests

  • Networking

  • Information Systems

  • learning analyitics

  • e-Learning

  • Quality Function Deployment

Subject of research

  • Analysis and improvement of learning effect for e-Learning

  • Information systems on Computer Network

  • 教育学習を支援するシステムの構築

Research Projects

  • 定量的・客観的・汎用的な情報活用学士力メトリクスの設計と実践

    2022.4 - 2025.3

    教育工学

    石田 雪也、古賀 崇朗(10806136),小俣 昌樹(60402088),吉川 雅修(70200962),金子 大輔(70397438)

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s)  Type of fund::Science research expense

    大学生の「情報活用学士力」を定量的・客観的・汎用的に測定できるメトリクス(測定基準や評価尺度)を導出すること,およびその測定・分析・可視化のためのツールを開発することである.本研究では,ICTおよび数理・データサイエンス・AIに関して大学生が身に付けるべき知識・スキルを「情報活用学士力」と定義する.それを,オンライン・コラボレーション力,データサイエンス力,プログラミング力,および情報倫理観の4区分に分け,各区分を段階的に詳細化してメトリクスに落とし込む.

  • 学修マップと学習履歴を活用した自発的学びのナビゲーションシステムの研究

    2020.4 - 2023.3

    基盤研究(C)

    吉川雅修

      More details

    Authorship:Principal investigator  Type of fund::Science research expense

    大学の教育プログラムを対象にした学生個別の学習支援と,学生集団の状況把握とを可能にする情報システムの構築を目的とする.個々の学生に視覚的な補助を含む学習支援情報を構成し,学生の主体的な学びを促進する.教育者には科目履修中あるいは学年を単位とした学生集団の学修状況を総合的に把握する情報を提供する.
    静的な情報を「学修マップ」として構成し,集団情報を含む動的な情報を「学習ナビゲーション」として構成する.次の三点について構築を行い深化や精緻化を進めていく.
    (1)学生個別の「学修マップ」と学生集団データの融合(2)履修科目群の並行学習支援(3)学生と教員双方の要求を満たす情報提供方法

  • 学修マップ構築システムによる自発的学びの支援

    2017.4 - 2020.3

    吉川雅修

      More details

    Authorship:Principal investigator  Type of fund::Science research expense

Papers

  • Development of learning support systems through learning analysis and functional design using QFD Reviewed Major achievement

    Masanobu Yoshikawa

    Proc. of The 27th International Symposium on Quality Function Deployment   4 - 13   2022.9

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:English   Publishing type:Research paper (international conference proceedings)  

  • Trends of Checklist Survey of Computer Operational Skills for First-Year Students: Over the Past Four Years Reviewed

    Daisuke Kaneko, Yukiya Ishida, Masaki Omata, Masanobu Yoshikawa, Takaaki Koga

    IFIP WCCE 2022: World Conference on Computers in Education   2022.8

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (international conference proceedings)   Publisher:IFIP WCCE 2022  

  • 大学初年次情報授業の実施前テストと実施後テスト 山梨大学全学実施を事例として Reviewed Major achievement

    小俣 昌樹, 吉川 雅修

        2   41 - 50   2020.5( ISSN:2434-3463 )

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:日本情報教育学会  

    初年次情報授業の実施の前後に,高校普通教科「情報」の知識を問う多肢選択問題のテストを実施した.結果およびその分析について詳述し,高等学校での情報教育についておよび大学の初年次情報教育について考察する.

    DOI: 10.24711/rrie.2.0_41

  • How Can First-Year University Students Measure their Computer Operational Skills? Reviewed

    KANEKO Daisuke,ISHIDA Yukiya,OMATA Masaki,YOSHIKAWA Masanobu,KOGA Takaaki

    Proceedings of the 18th Annual Hawaii International Conference on Education(HICE)   969 - 972   2020.1

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (international conference proceedings)   Publisher:Hawaii International Conference on Education  

  • Development of a Self-Evaluation Checklist of Computer Operational Skills for First-year University Students Reviewed

    Kaneko, D., Ishida, Y., Omata, M., Yoshikawa, M. & Koga, T

    E-Learn: World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education 2018   1 ( 1 )   530 - 534   2018.10( ISSN:978-1-939797-35-3 )

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (international conference proceedings)   Publisher:Association for the Advancement of Computing in Education (AACE)  

    In order to develop a curriculum of basic information and communications technology (ICT) education for first-year university students, it is important to grasp their information literacy and basic knowledge. In this research, the authors developed a checklist for students to self-evaluate their operational skills. It comprises 40 items divided into four categories: (a) computer operations, (b) Internet/e-mail, (c) Word, (d) Excel/PowerPoint. The authors describe the results of survey for the first-year students of the 2018 spring semester.

  • Analysis and development of study support using learning history, situation, and performance Reviewed Major achievement

    Masanobu Yoshikawa, Takumi Okada, and Shunsuke Takishita

    Proc.of The 24th International Symposium on Quality Function Deployment   1 ( 1 )   34 - 40   2018.10

     More details

    Authorship:Lead author   Language:English   Publishing type:Research paper (international conference proceedings)   Publisher:Hong Kong Quality Function Deployment Association  

    As university education grows more complex with nontraditional students and online education, the need to support students with different backgrounds and learning environments has become critical to the future success of universities. By seeing students as customers of the education system, new approaches to advisory functions, learning performance, and scheduling are examined using QFD methods and tools.

  • Functions and Quality for Supporting Autonomous Learning Reviewed Major achievement

    Takumi Okada, Masanobu Yoshikawa

        1 ( 1 )   118 - 124   2017.9

     More details

    Authorship:Last author, Corresponding author   Language:English   Publishing type:Research paper (international conference proceedings)   Publisher:Organizing Committee of ISQFD 2017  

    Autonomous learning in active learning attracts attention. For a learner, it is important to recognize subjecst and knowledges which they should study.
    For the first step, we propose three visualized concept maps using information of the learner and syllabus to support autonomy learning. Those maps including learning course and learning history enable a learner to perceive subject and knowledge that learner should review. A prototype supporting system created under our proposal.
    At the second step, the supporting system for autonomous learning is analyzed in the perspective both functions and quality for autonomous learning. In this paper, we explain requirements for supporting autonomous learning and improvement of the prototype supporting system.

  • 大学の初年次学生を対象とした情報に関する基礎知識調査の開発と調査結果の分析 Reviewed Major achievement

    金子大輔,石田雪也,小俣昌樹,吉川雅修,古賀崇朗

    日本教育工学会論文誌   40 ( supplment )   201 - 204   2017.3( ISSN:1349-8290 )

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:日本教育工学会  

    新入生が有している情報に関する基礎知識を測定するための調査を開発した.高等学校普通教科「情報」を参考に,情報教育の目標の3つの観点(情報活用の実践力,情報の科学的な理解,情報社会に参画する態度)に基づき40問を作成した.5大学の2年度分の新入生を対象とし,入学時とその1年後に同じ問題を用いて調査を実施した.その結果,1年後の調査の平均点が有意に上昇しており,成績下位群において上昇幅が大きかった.また,情報教育科目で扱われることの多い話題に関する問題の正答率が大きく上昇した.本調査が,入学時と1年後の差を明らかにする,または,学生の学修状況を把握するために有用であることが示唆された.

  • 入学時プレイスメントテスト結果の分析と初年次教育の取り組み Reviewed

    日永龍彦,佐藤眞久,滝口晴生,吉川雅修,その他3名

    リメディアル教育研究   11 ( 1 )   50 - 58   2016.3

     More details

    Language:Japanese  

  • Application of QFD for supporting successful introduction of E-Portfolio in University Reviewed Major achievement

    Proc. of the 20th International Symposium on Quality Function deployment   1   115 - 126   2014.9

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:English   Publishing type:Research paper (international conference proceedings)  

  • Improvement of University e-Portfolio System in Consideration of Students' Demands Reviewed Major achievement

    The 19th International Symposium on Quality Function Deployment   117 - 126   2013.9

     More details

    Authorship:Lead author   Language:English   Publishing type:Research paper (international conference proceedings)  

  • The influence to AHP weights by paired comparison accompanied with error Reviewed Major achievement

    The 18th International Symposium on Quality Function Deployment   2012.9

     More details

    Language:English  

  • Development of a tool by applying QFD for discriminating the coating color of grass bottles Reviewed Major achievement

    The 18th International Symposium on Quality Function Deployment   2012.9

     More details

    Language:English  

  • Application of QFD to development of monkey repulse system with an Internet camera Reviewed

    Trans. of the 17th International Symposium on Quality Function Deployment   2011.9

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (international conference proceedings)  

  • Enhancement of QFD Tool “T2T” and Its Application for Sightseeing Contents Reviewed Major achievement

    Bao Tuoya,Zheng GenZhao,Masanobu Yoshikawa,Yoshimichi Watanabe,Hisakazu Shindo

    Trans. of the 16th International Symposium on Quality Function Deployment   ( 1 )   285 - 297   2010.9

     More details

    Language:English  

  • An Application of ANP together with Conjoint Analysis to Political Decision Making in Local Government Reviewed Major achievement

    Yasushi Kasai,Masanobu Yoshikawa,Yoshimichi Watanabe,Hisakazu Shindo

    Trans. of the 16th International Symposium on Quality Function Deployment   ( 1 )   175 - 187   2010.9

     More details

    Language:English  

  • An Application of System's Near Decomposition to Improving Software Design Quality Reviewed

    Hiroki Hosaka,Fujiwara Mikio,Masanobu Yoshikawa,Yoshimichi Watanabe,Hisakazu Shindo

    Proceedings of the 14th International Symposium on Quality Function Deployment   100 - 110   2008.9

     More details

    Language:English  

  • An Improvement of Teaching Materials for E-Learning in E-TQM Project Reviewed Major achievement

    Atsushi Yoda,Masanobu Yoshikawa,Yoshimichi Watanabe,Yunarso Anang,Hisakazu Shindo その他2名

    Proceedings of the 14th International Symposium on Quality Function Deployment   71 - 80   2008.9

     More details

    Language:English  

  • Implementing a QFD-Based Verification Tool for Software Design Reviewed

    Yusuke Amano,Yoshimichi Watanabe,Masanobu Yoshikawa,Hisakazu Shindo

    Proceedings of the 12th International Symposium on Quality Function Deployment   65 - 70   2006.9

     More details

    Language:English  

  • Structuralization of a Two-Way Table as a System Description and its Supporting Tool Reviewed Major achievement

    Akio Amemiya,Masanobu Yoshikawa,Yunarso Anang,Yoshimichi Watanabe,Hideyoshi Mino,Hisakazu Shindo

    Proceedings of the 12th International Symposium on Quality Function Deployment   71 - 76   2006.9

     More details

    Language:English  

  • A software tool for making a two-way table like a quality table Reviewed

    Yunarso Anang,Akio Amemiya,Masanobu Yoshikawa,Yoshimichi Watanabe,Hisakazu Shindo

    Proceedings of the 11th International Symposium on Quality Function Deployment   2005.9

     More details

    Language:English  

  • バレーボールにおけるゲームの流れに関する分析 Reviewed

    島津大宣,吉川雅修,渡辺喜道,山下茂,新藤久和

    スポーツ方法学研究   18 ( 1 )   23 - 32   2005.3

     More details

    Language:Japanese  

  • A new approach to software design with QFE-like tabulations of UML diagrams Reviewed

    Yoshimichi Watanabe,Yunarso Anang,Masanobu Yoshikawa,Yujiro Kasai,Hisakazu Shindo

    Proceedings of the 10th International Symposium on QFD   193 - 206   2004.11

     More details

    Language:English  

  • A Method of Quantitative Software Requirements Analysis and Its Mapping Based on QFD Reviewed Major achievement

    Wei, Xiong,Y. Watanabe,M. Yoshikawa,H. Shindo

    Proceedings of the 10th International Symbosium on Quality Function Deployment   1   219 - 226   2004.11

     More details

    Language:English  

  • e-Learning System for QFD with improving contents and mentoring in "e-TQM" Project Reviewed Major achievement

    Masanobu Yoshikawa,Yoshimichi Watanabe,Hisakazu Shindo,Masao Takeshita,Naofumi Takayama

    Proceedings of the 9th International Symposium on QFD   2003.12

     More details

    Language:English  

  • Development of a Web-based QFD Tool Reviewed

    Yunarso Anang,Akio Shimizu,Akio Shimizu,Akihide Kitamura,Daisuke Ozawa,Masanobu Yoshikawa,Yoshimichi Watanabe,Shigeru Yamashita,Hisakazu Shindo

    Proceedings of the 8th International Symposium on Quality Function Deployment   371 - 376   2002.9

     More details

    Language:English  

  • An e-Learning System for QFD and its Software Tool Reviewed Major achievement

    Masanobu Yoshikawa,Naofumi Takayama,Masao Takeshita,Masahiro Hiramatsu,Yosuke Yamashita,Yoshimichi Watanabe,Hisakazu Shindo

    Proceedings of the 8th International Symposium on Quality Function Deployment   1   427 - 432   2002.8

     More details

    Language:English  

  • パターン識別に対する斜交軸と変数選択手法の導入 Reviewed Major achievement

    山梨大・吉川雅修,山梨大・高村亘史,東大・藤村貞夫,広島大・西井龍映,山梨大・宮本泉,その他1名

    計測自動制御学会論文誌   35 ( 8 )   1105 - 1112   1999.8

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese  

  • Significance-Weighted Classification by Triplet Tree Reviewed

    Yoshikawa M.,Fujimura S.,Tanaka S.,Nishii R

    Proc. of IEEE IGARSS   2   658 - 660   1997.8

     More details

    Language:English  

  • Design Method of Triplet Decision Tree Classifier with Division-wait Mechanism

    Masanobu Yoshikawa,Sadao Fujimura,Shojiro Tanaka,Ryuei Nishii

    Proc. SPIE (Image and Signal Processing for Remote Sensing III)   2955   52 - 62   1996.12

     More details

    Language:English  

  • Decision Tree Classifier with Undetermined Nodes

    M. Yoshikawa,S. Fujimura,S. Tanaka,R. Nishii

    ISPRS commission III   988 - 993   1996.9

     More details

    Language:English  

▼display all

Presentations

  • 情報活用力メトリクスのための自己評価質問群の試作と評価 Major achievement

    石田雪也,金子大輔,古賀崇朗,吉川雅修,小俣昌樹,瀬川薫

    教育システム情報学会2023年度 特集論文研究会  2024.3  教育システム情報学会

     More details

    Event date: 2024.3

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(general)  

    Venue:オンライン   Country:Japan  

  • 学修マップ技術と学習履歴活用とによる自発的学びのナビゲーション Invited

    吉川雅修

    山梨大学第33回 アカデミックサロン  2023.10  山梨大学 研究推進・社会連携機構

     More details

    Event date: 2023.10

    Language:Japanese   Presentation type:Public discourse, seminar, tutorial, course, lecture and others  

    Venue:山梨大学   Country:Japan  

  • 情報活用学士力を測定するメトリクス導出のための一検討

    小俣昌樹,石田雪也,金子大輔,吉川雅修,古賀崇朗

    教育システム情報学会2023年度 第2回研究会  2023.7  教育システム情報学会

     More details

    Event date: 2023.7

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(general)  

    Venue:北星学園大学   Country:Japan  

  • LINE通知機能を使った課題のリマインド等による学生の単位取得支援 Major achievement

    石川 拓海

    日本教育工学会2023年春季全国大会  2023.3  日本教育工学会

     More details

    Event date: 2023.3

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(general)  

    Venue:東京学芸大学  

  • 理解状況を考慮した知識の具体的な到達目標の提示による学力向上支援 Major achievement

    野口 隼杜

    日本教育工学会2023年春季全国大会  2023.3  日本教育工学会

     More details

    Event date: 2023.3

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(general)  

    Venue:東京学芸大学  

  • 大学初年次学生向けのICT知識テストの解答分析と問題再考

    小俣昌樹

    情報科学技術フォーラム  2022.9  情報処理学会,電子情報通信学会,情報・システムソサイエティ,ヒューマンコミュニケーショングループ

     More details

    Event date: 2022.9

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(general)  

    Venue:慶応義塾大学 矢上キャンパス  

  • 情報に関する基礎知識テストとスキルチェックの開発と実施

    石田雪也

    日本リメディアル教育学会 第17回全国大会  2022.8  日本リメディアル教育学会

     More details

    Event date: 2022.8

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(general)  

    Venue:愛知大学 名古屋キャンパス  

  • 初年次情報科目と高校情報Iの学習 指導要領の比較

    石田雪也

    日本リメディアル教育学会 第17回全国大会  2022.8  日本リメディアル教育学会

     More details

    Event date: 2022.8

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(general)  

    Venue:愛知大学 名古屋キャンパス  

  • Support for continuous recording by LINE Bot for learning support system

    Yuto Yoshimoto, Masanobu Yoshikawa

    2022.3 

     More details

    Event date: 2022.3

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(general)  

  • Relationship Between Computer Operation Skills of First-year Students and Their Taken Courses in the Subject Area “Information”

    Yukiya ISHIDA, Masaki OMATA, Daisuke KANEKO, Takaaki Koga,Masanobu YOSHIKAWA

    2021.10 

     More details

    Event date: 2021.10

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

  • Moodleを利用した工学部専門科目の匿名型の協調学習 Major achievement

    大久保 柊哉, 吉川 雅修

    日本教育工学会 2021年春季全国大会  2021.3  日本教育工学会

     More details

    Event date: 2021.3

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(general)  

    Venue:オンライン  

    工学部専門科目に存在する再履修者にはクラス内での学習に困難がある.また,授業参加者は自分の発言が他人に見られることを避ける行動が観察されている.授業運営に使われているツールに近い環境での協調学習を匿名環境で実現する事で,学習の困難さを緩和する方式を提案する.協調学習のグループ構成ではランダムでは無く,学習成績を用いて役割を割り当てたメンバー選択を行う方法を採用する.

  • 理工系単科大学における学生の情報機器操作スキルの経年変化

    石田雪也,小俣昌樹,金子大輔,古賀崇朗,吉川雅修

    第45回 教育システム情報学会 全国大会  2020.9  教育システム情報学会

     More details

    Event date: 2020.9

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(general)  

    Venue:オンライン  

    大学生の情報機器操作スキルを自己評価するチェックリストを開発した.本発表では,ある理
    工系単科大学の学生を対象として,1 年次,2 年次,3 年次と3 年間にわたって本チェックリストを実施
    した結果について述べる.特に,3 年間にわたって受検した学生の経年変化に着目して報告する.

  • 工学部初年次演習科目の反転学習での OPPA の利用 Major achievement

    吉川雅修

    第26回大学教育研究フォーラム  2020.3  大学教育研究フォーラム実行委員会

     More details

    Event date: 2020.3

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(general)  

    Venue:オンライン(京都大学)  

  • Supporting Lesson Design in Elementary School Programming Education Using Checklists Major achievement

    Masanobu Yoshikawa Yugo Hosokawa Shunta Seki Koji Iwanuma

    2020.3 

     More details

    Event date: 2020.3

    Language:Japanese  

  • Learning support system that considering understand and tendency for subject contents Major achievement

    Shunsuke Takishita Takumi Okada Koji Iwanuma Masanobu Yoshikawa

    2020.2 

     More details

    Event date: 2020.2

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(general)  

  • 大学初年次学生のコンピュータ操作スキルに関する自己評価結果と初年次情報科目の成績との関係

    石田雪也,金子大輔,古賀崇朗,吉川雅修,小俣昌樹

    日本リメディアル教育学会九州・沖縄支部大会  2019.11  日本リメディアル教育学会九州・沖縄支部

     More details

    Event date: 2019.11

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(general)  

    Venue:沖縄産業支援センター  

  • 成績推定と学習計画提示による単位修得支援 Major achievement

    瀧下 俊輔,岡田 拓弥,岩沼 宏治,吉川 雅修

    日本教育工学会2019年秋季全国大会  2019.9  日本教育工学会

     More details

    Event date: 2019.9

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

    Venue:名古屋国際会議場  

  • 大学初年次生を対象とした情報基礎知識調査とコンピュータ操作スキルの自己評価結果の推移

    金子 大輔,石田 雪也,小俣 昌樹,吉川 雅修,古賀 崇朗

    日本教育工学会2019年秋季全国大会  2019.9  日本教育工学会

     More details

    Event date: 2019.9

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

    Venue:名古屋国際会議場  

  • )大学新入生を対象とするコンピュータ操作スキルの自己評価チェックリストの開発と複数大学での利用

    金子大輔,石田雪也,小俣昌樹,吉川雅修,古賀崇

    ,日本教育工学会第34回全国大会  2018.9  日本教育工学会

     More details

    Event date: 2018.9

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(general)  

    Venue:東北大学,仙台  

  • 山梨大学における教育ICTシステムの利活用事例紹介

    小俣昌樹、日永龍彦、豊浦正広、鳥山孝司、吉川雅修、奥原利昌

    UeLA・JADE 合同フォーラム2017  2018.2  大学eラーニング協議会 / 日本リメディアル教育学会

     More details

    Event date: 2018.2

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

    Venue:岩手県立大学 滝沢キャンパス  

  • 学習者の情報とシラバスを用いたコンセプトマップによる自律学習支援 Major achievement

    岡田卓弥,吉川雅修,岩沼宏治

    人工知能学会全国大会(第31回)  2017.5  人工知能学会

     More details

    Event date: 2017.5

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(general)  

    Venue:愛知県名古屋市  

    学習者の自律性を重視した学習が注目されている.
    本研究では,シラバスから抽出した科目間の情報を可視化したマップに,
    新たに学習者自身の学習履歴を付与した,自律学習の促進を目的とする
    コンセプトマップを考える.
    マップに描かれた科目間のつながりと自己の学習過程の関係を見ることで,
    学習者が自らの苦手科目の復習を行う際に重要となる科目や知識の確認を行うことを
    容易にし,自律学習の促進につなげることを目的とする.

  • 8大学間連携における山梨大学の成果報告

    佐藤眞久, 日永龍彦, 滝口晴生,仲本康一郎, 小俣昌樹, 吉川雅修, 宮原大樹, 奥原利昌

    2016年度 e ラーニング協議会総会  2017.3  e ラーニング協議会

     More details

    Event date: 2017.3

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(general)  

    Venue:帝塚山大学奈良・東生駒キャンパス(奈良県奈良市)  

  • 山梨大学における8大学連携事業の取組成果

    佐藤眞久, 日永龍彦, 滝口晴生,仲本康一郎, 小俣昌樹, 吉川雅修, 宮原大樹, 奥原利昌

    レメディアル教育学会東北支部総会  2016.12  レメディアル教育学会東北支部

     More details

    Event date: 2016.12

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(general)  

    Venue:桜の聖母短期大学(福島県福島市)  

  • 工学部初年次演習科目の反転授業へのOPPAの導入試行 Major achievement

    吉川雅修

    Maharaオープンフォーラム2016  2016.9  Maharaユーザコミュニティ

     More details

    Event date: 2016.9

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

    Venue:山梨県  

     工学部情報系学科の1年生後期の演習科目の運営で反転学習を導入すると共に,Mahara 上に設置されたOPPAへの記入を学生に要求した。
     OPPAでの記述は大別すると授業前後設問と授業設問に分かれる。今回の試行で主に活用した形態は,授業設問を反転学習後と授業受講後の二時点での振り返りにそれぞれ活用することである。OPPAの授業設問は本来は毎回の授業受講後の振り返り用であり,反転学習と授業受講の中間の時期に対応する報告機能は存在しない。本試行では,授業設問の定形質問に事前学習直後に回答する問と、授業受講直後に回答する問の二問を提示して利用した。これにより,毎回の授業の前と後との振り返りを促すことができた。また,設問への報告内容には「分かった点」「疑問な点」といった必須項目を設定し,内容を授業内容や確認テストなどに反映させた。

  • The formation of 'Portfolio Literacy' and the design of Dashboard

    2015.10 

     More details

    Event date: 2015.10

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(general)  

  • 大学初年時における情報系授業の知識調査結果の比較

    金子大輔,石田雪也,小俣昌樹,吉川雅修,西端律子

    教育システム情報学会第39 回全国大会論文集  2014.9  教育システム情報学会

     More details

    Event date: 2014.9

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(general)  

    Venue:和歌山大学(和歌山市,和歌山県)  

  • 8 大学共通の情報教科プレイスメントテストにおける出題範囲の検証

    小俣昌樹,吉川雅修,金子大輔,石田雪也,西端律子

    日本情報科教育学会第7 回全国大会論文集  2014.7  日本情報科教育学会

     More details

    Event date: 2014.7

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(general)  

    Venue:千歳科学技術大学(北海道,千歳市)  

  • 新入生に対する情報教科プレイスメントテスト結果における学部間の傾向分析 Major achievement

    吉川雅修,小俣昌樹,石田雪也,西端律子,金子大輔

    日本情報科教育学会第7 回全国大会論文集  2014.7  日本情報科教育学会

     More details

    Event date: 2014.7

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(general)  

    Venue:千歳科学技術大学(北海道,千歳市)  

  • 大学新入生を対象とした情報に関する基礎知識調査の実施と分析

    金子大輔,石田雪也,小俣昌樹,吉川雅修,畑由美子,駒木伸比古,古賀崇朗

    教育システム情報学会第38回全国大会  2013.9  教育システム情報学会

     More details

    Event date: 2013.9

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(general)  

    Venue:金沢大学  

  • 山梨大学におけるプレイスメントテスト

    佐藤 眞久,滝口 晴生,小俣 昌樹,吉川 雅修,伊藤 亜希子,宮原 大樹,日永 龍彦

    日本リメディアル教育学会第9回全国大会  2013.8  日本リメディアル教育学会

     More details

    Event date: 2013.8

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(general)  

    Venue:広島修道大学  

  • JISに準拠した統計手法のインターネットを介したSaaSとしての提供システムの構築

    新藤久和,吉川雅修,渡辺喜道,桝澤孝祐,高山尚文,宮川瑞恵

    標準化と品質管理全国大会2010  2009.10  日本規格協会

     More details

    Event date: 2009.10

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(general)  

    Venue:都市センターホテル (東京都千代田区平河町2-4-1)  

  • デジカメ画像の色調評価におけるマハラノビス・タグチ法の応用

    鈴木春奈,下山雅秀,鈴木一平,吉川雅修,新藤久和

    日本品質管理学会第83回研究発表会  2007.5  日本品質管理学会

     More details

    Event date: 2007.5

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(general)  

    Venue:日本科学技術連盟・東高円寺ビル  

  • p_bar-Vmin管理図を構成するための統計量の性質について

    姚瑶,吉川雅修,渡辺喜道,新藤久和

    日本品質管理学会第83回研究発表会  2007.5  日本品質管理学会

     More details

    Event date: 2007.5

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(general)  

    Venue:日本科学技術連盟・東高円寺ビル  

  • PotthoffとWhittinghillの統計量を用いた計数値の管理図に関する基礎的研究

    姚瑶,吉川雅修,渡辺喜道,新藤久和

    日本品質管理学会第80回研究発表会  2006.5  日本品質学会

     More details

    Event date: 2006.5

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(general)  

    Venue:日本科学技術連盟  

  • 大学の視点から見たEラーニング

    吉川雅修

    S-Open 第6回ホットセッション  2003.7  ソフトウェア技術者ネットワーク

     More details

    Event date: 2003.7

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(invited, special)  

    Venue:日科技連 東高円寺ビル  

  • e-Learning における学習プロセスデータの収集とその活用

    吉川雅修,渡辺喜道,高山尚文,竹下正生,新藤久和

    日本品質管理学会第71回研究発表会  2003.5  日本品質管理学会

     More details

    Event date: 2003.5

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(general)  

    Venue:日科技連   

  • TQMにおけるE-ラーニングシステムの開発

    新藤久和,吉川雅修,竹下正生,中泉純,古川静男,渡辺喜道,美濃英俊

    日本品質管理学会第69回研究発表会  2002.5  日本品質管理学会

     More details

    Event date: 2002.5

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(general)  

    Venue:日科技連本部  

  • TQMにおけるe-Learningの活用

    新藤久和,吉川雅修,美濃英俊 ,渡辺喜道,高山尚文,ほか4名

    日本品質管理学会第31回年次大会研究発表会  2001.10  日本品質管理学会

     More details

    Event date: 2001.10

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(general)  

    Venue:山梨大学  

▼display all

Teaching Experience (On-campus)

  • Computer Literacy with Laboratory Major achievement

    2023Year

  • Computer Literacy with Laboratory Major achievement

    2021Year

  • コンピュータ理工学概論

    2021Year  Type of subject:Professional education (undergraduate)

  • Computer Networks Laboratory Major achievement

    2021Year

  • Computer Architecture and Organization I Laboratory Major achievement

    2021Year

  • Computer Networks Laboratory Major achievement

    2016Year

  • Computer Architecture andOrganization I Laboratory Major achievement

    2016Year

  • Computer Literacy withLaboratory Major achievement

    2016Year

  • アルゴリズムとデータ構造II演習 Major achievement

    2005Year  Type of subject:Professional education (undergraduate)

  • ネットワークマネジメント及び実習 Major achievement

    2005Year  Type of subject:Professional education (undergraduate)

  • コンパイラ演習 Major achievement

    2005Year  Type of subject:Professional education (undergraduate)

▼display all

Teaching Experience

  • ソフトウェア開発実習

Guidance results

  • 2023

    Type:Master's (Major B course)dissertations guidance

    Number of people receiving guidance :2people  (Overseas students):0people

    Graduation / pass / number of people awarded degrees :2people  (Overseas students):0people

    Number of teachers:2people

  • 2023

    Type:Undergraduate (Major A course)graduation thesis guidance

    Number of people receiving guidance :3people  (Overseas students):0people

    Graduation / pass / number of people awarded degrees :2people  (Overseas students):0people

    Number of teachers:2people

  • 2022

    Type:Undergraduate (Major A course)graduation thesis guidance  Period:12months

    Number of people receiving guidance :5people 

    Graduation / pass / number of people awarded degrees :4people 

    Number of teachers:2people

  • 2022

    Type:Master's (Major B course)dissertations guidance

    Number of people receiving guidance :2people 

    Graduation / pass / number of people awarded degrees (Overseas students):1people

  • 2021

    Type:Undergraduate (Major A course)graduation thesis guidance  Period:12months

    Number of people receiving guidance :3people 

    Graduation / pass / number of people awarded degrees :3people 

    Number of teachers:2people

  • 2021

    Type:Master's (Major B course)dissertations guidance

    Number of people receiving guidance :2people 

  • 2020

    Type:Master's (Major B course)dissertations guidance

    Number of people receiving guidance :2people  (Overseas students):0people

    Graduation / pass / number of people awarded degrees :2people  (Overseas students):0people

    Number of teachers:2people

  • 2020

    Type:Undergraduate (Major A course)graduation thesis guidance

    Number of people receiving guidance :4people  (Overseas students):0people

    Graduation / pass / number of people awarded degrees :4people  (Overseas students):0people

    Number of teachers:2people

  • 2019

    Type:Undergraduate (Major A course)graduation thesis guidance

    Number of people receiving guidance :5people  (Overseas students):0people

    Graduation / pass / number of people awarded degrees :5people  (Overseas students):0people

    Number of teachers:2people

  • 2019

    Type:Master's (Major B course)dissertations guidance

    Number of people receiving guidance :3people  (Overseas students):0people

    Graduation / pass / number of people awarded degrees :3people  (Overseas students):0people

    Number of teachers:2people

  • 2018

    Type:Master's (Major B course)dissertations guidance

    Number of people receiving guidance :3people 

    Graduation / pass / number of people awarded degrees :3people 

    Number of teachers:3people

  • 2018

    Type:Undergraduate (Major A course)graduation thesis guidance

    Number of people receiving guidance :5people 

    Graduation / pass / number of people awarded degrees :5people 

    Number of teachers:3people

  • 2017

    Type:Undergraduate (Major A course)graduation thesis guidance

    Number of people receiving guidance :5people 

    Graduation / pass / number of people awarded degrees :5people 

    Number of teachers:3people

▼display all

Other undergraduate student guidance

  • 2021

    Class teacher - period: 2021 - 2024

Teaching achievements

  • 第7回全学教育FD 高大接続を見据えた論理的思考力を養う文章表現指導

    2025.02.21

  • 第6回全学教育FD 大学教育における文章生成AIの利活用にむけて

    2023.10.02

  • 第4回全学教育FD 障がい学生への支援のあり方について

    2023.09.07

  • 第1回全学教育FD  大学教育と AI 対話サービスの共存にむけて

    2023.04.06

  • 第6回全学教育FD研修会「対面・非対面を混ぜる実践上の工夫と課題:ハイフレックス・ハイブリッド型授業」

    2022.10.14

  • 第5回全学教育FD研修会「高等学校における情報教育の変化を踏まえた大学教育の在り方について」

    2022.10.13

  • 第3回全学教育FD研修会「学生の学習意欲を育む教育環境の創造」

    2022.09.07

  • 第1回全学教育FD研修会「本学の新しい動画配信システム(Panopto : パノプト)」

    2022.06.28

  • 第7回(臨時)全学教育FD研修会「緊急対策としての授業のオンライン化

    2020.03.26

  • 第6回山梨大学全学教育FD研修会「発達障がいを抱える学生への指導・対応について」

    2019.12.19

  • 令和元年度第4回全学教育FD研修会「内部質保証システムと数理・データサイエンス教育」

    2019.10.03

  • FDの企画、運営、参加

    2016.12.21

     More details

    山梨大学Moodleのバージョンアップに伴う利用上の変更点と機能の違いについて解説を行った.

▼display all

Other educational achievements

  • 新入生プレイスメントテストと2年次生情報到達度テストの実施担当

    2023

  • 新入生プレイスメントテストと2年次生情報到達度テストの実施担当

    2022

  • 新入生プレイスメントテストと2年次生情報到達度テストへの参画

    2021

  • 新入生プレイスメントテストと2年次生情報到達度テストへの参画

    2020

  • 新入生プレイスメントテストと情報到達度テストへの参画

    2019

  • 新入生プレイスメントテストと情報到達度テストへの参画

    2018

  • 情報スキルチェックテストの開発

    2018

  • 情報リテラシーのeラーニング教材の作成

    2017

▼display all

Textbooks and teaching materials

  • 情報リテラシー e-Learning 教材

     2017.04.01

Social Activities

  • オープンキャンパス2017における模擬授業

    Role(s): Lecturer

    山梨大学工学部コンピュータ理工学科  山梨大学オープンキャンパス2017  山梨大学工学部コンピュータ理工学科計算機室  2017.8

     More details

    Audience: High school students

    Type:University open house

  • オープンキャンパス2016 における模擬授業

    Role(s): Lecturer

    山梨大学工学部  山梨大学工学部コンピュータ理工学科計算機室  2016.8

     More details

    Audience: High school students

    模擬授業「進学先を科学的に選ぼう!」

  • 山梨県立巨摩高校のSSH活動の特別講義

    Role(s): Lecturer

    山梨県立巨摩高校  山梨大学工学部コンピュータ理工学科実験室  2016.8

     More details

    Audience: High school students

    講座名   コンピュータネットワークとネットワークサーバの構築

  • 第23回 品質機能展開国際シンポジウム 実行委員会 実行委員

    Role(s): Planner, Organizing member

    第23回 品質機能展開国際シンポジウム 実行委員会  日本科学技術連盟  2016.4

  • Mahara Open Forum 2016 開催実行事務局長

    Role(s): Planner, Organizing member

    Maharaユーザコミュニティ  山梨大学  2015.9 - 2016.9

Professional Memberships

  • 教育システム情報学会

    2020.4

  • 日本教育工学会

    2019.3

  • 日本情報教育学会

    2017

  • Japanese Association for Education of Information Studies

    2014.6

  • 日本品質管理学会

    2003.6

  • 計測自動制御学会

▼display all

Committee Memberships

  • 日本科学技術連盟ISQFD'22実行委員会   実行委員  

    2021.9 - 2022.12   

      More details

    Committee type:Society