Updated on 2024/05/01

写真a

 
Hasegawa Chiaki
 
Organization
Graduate Faculty of Interdisciplinary Research Faculty of Education Human Science (Advanced Studies on Transforming Educational Practice) Professor
Title
Professor
Contact information
メールアドレス

Research History

  • University of Yamanashi   Professor

    2017.4

  • University of Yamanashi   Associate Professor

    2008.4 - 2017.3

  • University of Yamanashi   Associate Professor

    2006.1 - 2008.3

  • University of Yamanashi   Senior Assistant Professor

    2003.4 - 2005.12

  • University of Yamanashi   Senior Assistant Professor

    2003.2 - 2003.3

  • 日本学術振興会特別研究員(1998~2001)   特別研究員

    1998.4 - 2001.3

▼display all

Education

  • Nara Women's University

    1995.4 - 1999.3

      More details

    Country: Japan

    Course: Doctor course

  • Nara Women's University   Graduate School, Doctral Research Course in Human Culture   Division of Comparative Culture

    - 1999

  • Nara Women's University

    - 1999

      More details

    Country: Japan

  • 奈良女子大学大学院   文学研究科   国文学専攻

    1993.4 - 1995.3

      More details

    Country: Japan

    Course: Master course

  • Nara Women's University

    1989.4 - 1993.3

      More details

    Country: Japan

  • Nara Women's University   Faculty of Literature

    - 1993

▼display all

Degree

  • 博士(文学) ( 1999.3   奈良女子大学大学院 )

  • 修士(文学) ( 1995.3   奈良女子大学大学院 )

Current state of research and teaching activities

  • 日本語学のうち日本語史・表記史・日本語学史を専門としています。近年は、平安時代における仮名の成立、および12世紀から13世紀にかけて仮名遣い・仮名文字遣へと展開する過程の解明や、また近世国学の祖とされる契沖の言語観および仮名遣観について研究しています。大学の講義では、国語学全般および日本語教員養成プログラムの社会言語学を担当しています。学外では、甲州の地誌『裏見寒話』の伝説を読み解く活動も行っています

Research Areas

  • Humanities & Social Sciences / Japanese linguistics  / 日本語における文字表記史、国学、日本語史に関する研究

Research Interests

  • History of Japanese Character, History of Japanese Phonology

Subject of research

  • 中古から近世にかけての表記史研究、国学の研究

Research Projects

  • かな成立史の研究

    2020.4 - 2024.3

    基盤研究(C)

    長谷川千秋

      More details

    Authorship:Principal investigator  Type of fund::Science research expense

  • 仮名の成立と展開―日本語表記の融合的研究

    2016.4 - 2020.3

    基盤研究(C)

      More details

    Authorship:Principal investigator  Type of fund::Science research expense

  • 国学における「仮名遣」の形成

    2012.4 - 2016.3

      More details

    Authorship:Principal investigator  Type of fund::Science research expense

  • 仮名表記の史的研究-書記行為の展相

    2009 - 2011

      More details

    Authorship:Principal investigator  Type of fund::Science research expense

  • 仮名遣書からみた中世・近世音韻史の研究

    2004.10 - 2007.3

      More details

    Authorship:Principal investigator  Type of fund::Science research expense

Papers

  • 東京国立博物館蔵「神歌抄」の仮名

    長谷川千秋

    文献日本語の広場   2024.10

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (other science council materials etc.)  

  • 仮名遣をめぐる論争 ―契沖と橘成員 Invited

    長谷川千秋

    日本文学研究ジャーナル   ( 25 )   37 - 48   2023.3

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:古典ライブラリー  

  • 『裏見寒話』石和遠妙寺の鵜飼伝説と謡曲『鵜飼』

    長谷川千秋

    山梨大学国語・国文と国語教育   ( 23 )   26 - 37   2020.2

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Publisher:山梨大学国語国文学会  

  • コラムIII 新発見の資料 平安京右京三条一坊六町跡(藤原良相邸跡)出土仮名墨書土器 山梨県甲州市ケカチ遺跡出土和歌刻書土器

    長谷川千秋

    万葉仮名と平仮名 その連続・不連続   146 - 151   2019.3

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:(MISC) Introduction and explanation (others)   Publisher:三省堂  

  • 『枕草子』「春はあけぼの」授業実践のためのノートー小・中学校における古典教育を考えるー

    長谷川千秋

    山梨大学教育学部紀要   ( 28 )   1 - 12   2018.1( ISSN:2444-0418 )

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Publisher:山梨大学  

  • 日本語学会2017年度春季大会シンポジウム報告 Invited

    長谷川千秋(編集)、奥村悦三、田中康二、小柳智一

    日本語の研究   13 ( 4 )   137 - 142   2017.10

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:(MISC) Prompt report, short report, and research note, etc. (scientific journal)   Publisher:日本語学会  

    日本語学会2017年度春季大会シンポジウム「国学と古代語研究の現在」について報告を行った。1.本シンポジウムの趣旨(p137)および3.質疑応答・総括(p.141-142)を執筆した。

  • 国語学的にみた刻書土器の文字・表記 Invited

    長谷川千秋

    古代史しんぽじうむ「和歌刻書土器の発見」ケカチ遺跡と於曽郷、甲州市文化財調査報告書   25   18 - 20   2017.9

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:(MISC) Lecture materials etc. (seminar, tutorial, course, lecture and others)  

    山梨県甲州市のケカチ遺跡から出土した和歌刻書土器が、日本語文字・表記史からみて多大な価値を持つことを述べた。刻書土器の使用字体は、10世紀の仮名の特徴に一致し、10世紀半ばに制作された甲斐型土器であるという考古学からの結論と合致している。それが平安京ではなく甲斐国で出土したことが、仮名の文字社会の広がりを窺わせる。9世紀後半から10世紀半ばは、ひらがなが成立・成長していく時期にあたり、成長の過程の解明に資する貴重な資料が出土したといえる。本書は、平成29年9月3日に甲州市で開催された「古代史シンポジウム」の報告資料集である。

  • 書評 今野真二著『仮名遣書論攷』 Invited

    長谷川千秋

    日本語の研究   13 ( 3 )   66(1) - 59(8)   2017.7

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:(MISC) Book review and document introduction, etc.   Publisher:日本語学会  

    今野真二著『仮名遣書論攷』について書評を行った。

    DOI: 10.20666

  • 甲州の古柳―『裏見寒話』所収善光寺棟木伝説考

    長谷川千秋

    山梨大学教育学部紀要   1   1 - 8   2017.3

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

    江戸中期の甲州地誌『裏見寒話』に所収された善光寺棟木伝説を、近世の浄瑠璃の影響下にある各地の伝説の一類型として捉えるのではなく、語りの独自性に注目して、地域の物語作品としての価値を指摘した。当該伝説の、甲府城下付近を流れる荒川に隔てられた村に住む男(柳の精)が、川を渡って隣村の女(お琴)の元に通うという新たな空間・人物設定は、牽牛と織女の七夕伝説の見立てと、『古事記』をルーツとする三輪山伝説(三輪山の神が人間の女と異類婚をする)に依ることを指摘した。また、当該伝説には浄瑠璃にはない『荘子』や『拾遺和歌集』をふまえた修辞的表現が散見することも指摘した

  • 2014・2015年度における日本語学界の展望 文字・表記(史的研究) Invited

    長谷川千秋

    日本語の研究   12 ( 3 )   65 - 72   2016.7

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:(MISC) Book review and document introduction, etc.  

  • 契沖 Invited

    長谷川千秋

    日本語学   35 ( 4 )   32 - 35   2016.4

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:(MISC) Introduction and explanation (scientific journal)   Publisher:明治書院  

    特集 人物でたどる日本語学史

  • 『和字正濫鈔』は仮名遣書か Reviewed Major achievement

    長谷川千秋

    国語文字史の研究   ( 15 )   107 - 124   2016.3

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 甲州文庫『大泉寺縁起』信玄誕生奇譚考

    長谷川千秋

    山梨大学国語・国文と国語教育   ( 21 )   56 - 68   2016.3

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • 使用頻度からみた陽明文庫蔵二十巻本『類聚歌合』の用字法 Major achievement

    長谷川千秋

    山梨大学国語・国文と国語教育   ( 20 )   7 - 22   2015.3

     More details

    Language:Japanese  

  • 『和字正濫要略』のめざしたもの―書くことへの指向―

    長谷川千秋

    山梨大学教育人間科学部紀要   15   1 - 9   2014.3

     More details

    Language:Japanese  

  • 使用頻度からみた十巻本『歌合』の用字法 Major achievement

    長谷川千秋

    叙説(奈良女子大学)   ( 40 )   88 - 103   2013.3

     More details

    Language:Japanese  

  • 仮名遣の成立要件をさぐる Reviewed Major achievement

    長谷川千秋

    国語文字史の研究   ( 13 )   67 - 86   2012.12

     More details

    Language:Japanese  

  • 使用頻度からみた『高野切古今和歌集』の用字法

    長谷川千秋

    山梨大学 国語・国文と国語教育   ( 19 )   26 - 41   2012.8

     More details

    Language:Japanese  

  • 契沖における仮名遣論の展開-『萬葉代匠記』から『和字正濫鈔』へ-

    長谷川千秋

    山梨大学教育人間科学部紀要   13   1 - 11   2012.3

     More details

    Language:Japanese  

  • 契沖の仮名遣の周辺-三手文庫本『萬葉類聚』の今井似閑加筆本文を用いて-

    長谷川千秋

    山梨大学教育人間科学部紀要   12   1 - 14   2011.3

     More details

    Language:Japanese  

  • 『萬葉拾穂抄』における「古点」―「類聚万葉」の引用を通して―

    長谷川千秋

    叙説(奈良女子大学)   ( 37 )   243 - 255   2010.3

     More details

    Language:Japanese  

  • 仮名遣の契機・資料編

    長谷川千秋

    山梨大学 国語・国文と国語教育   ( 16 )   1 - 15   2009.5

     More details

    Language:Japanese  

  • 短期交換留学生の大学生活についての意識調査—短期交換留学生は大学に何を求めているか—

    長谷川千秋,奥村圭子

    言葉の学び、文化の交流 山梨大学留学生センター研究紀要   3   12 - 31   2008.3

     More details

    Language:Japanese  

  • 陽明文庫蔵二十巻本『類聚歌合』の仮名遣

    長谷川千秋

    山梨大学教育人間科学部紀要   9   13 - 24   2008.3

     More details

    Language:Japanese  

  • 短期交換留学生受入れのための体制と学習環境の充実へ向けて—インタビュー調査をもとに—

    奥村圭子,長谷川千秋

    言葉の学び、文化の交流 山梨大学留学生センター研究紀要   3   32 - 49   2008.3

     More details

    Language:Japanese  

  • 世阿弥自筆能本におけるマ・バ行音の表記-表記の表音性をめぐって- Reviewed

    長谷川千秋

    国語文字史の研究   九   77 - 96   2006.4

     More details

    Language:Japanese  

  • 仮名文字遣と句切れ Reviewed

    長谷川千秋

    国語語彙史の研究   21   49 - 62   2002.3

     More details

    Language:Japanese  

  • 『仮名文字遣』における「万葉」の引用 Reviewed

    長谷川千秋

    国語文字史の研究   6   81 - 100   2001.11

     More details

    Language:Japanese  

  • 『寂恵法師歌語』の仮名表記ー句切れを示す仮名文字遣ー

    長谷川千秋

    大宮武麿氏旧蔵書目録   77 - 92   2001.3

     More details

    Language:Japanese  

  • 『仮名文字遣』所引漢籍と歌学書

    長谷川千秋

    叙説(奈良女子大学)   ( 28 )   78 - 88   2000.12

     More details

    Language:Japanese  

  • 直音と拗音を書き分ける仮名文字遣 Reviewed

    長谷川千秋

    国語国文   66 ( 7 )   36 - 52   1997.7

     More details

    Language:Japanese  

▼display all

Books and Other Publications

  • 「かな」と真仮名の連続と不連続を考えるために Major achievement

    長谷川千秋( Role: Joint Work)

    三省堂  2019.3   ISBN:978-4-385-36167-3

     More details

    Total pages:239   Responsible for pages:85-111   Language:Japanese   Book type:Scholarly book

  • 使用字母からみた「秋萩帖」の仮名 Major achievement

    長谷川千秋( Role: Joint Work)

    勉誠出版  2018.10   ISBN:978-4-585-28044-6

     More details

    Language:Japanese   Book type:Scholarly book

  • 失われたことばに声を与えること―『中世口語の復元実演』を聴いて

    長谷川千秋(-)

    2007.5 

     More details

    Responsible for pages:55-56   Language:Japanese  

  • 萬葉拾穂抄 影印・翻刻Ⅳ(巻十五~二十)

    坂本信幸,長谷川千秋,鈴木榮一(-)

    塙書房  2006.1 

     More details

    Total pages:481   Responsible for pages:1-479   Language:Japanese  

    拾穂抄巻十五から二十の翻刻、本文校訂の全てを担当。

  • 萬葉拾穂抄 影印・翻刻Ⅲ(巻十~十四)

    坂本信幸,長谷川千秋,鈴木榮一(-)

    塙書房  2004.10 

     More details

    Total pages:591   Responsible for pages:1-590   Language:Japanese  

    拾穂抄巻十から十四の翻刻、本文校訂の全てを担当。

  • 萬葉拾穂抄 影印・翻刻Ⅱ(巻五~九)

    坂本信幸,長谷川千秋,鈴木榮一(-)

    塙書房  2003.10 

     More details

    Total pages:471   Responsible for pages:1-470   Language:Japanese  

    拾穂抄巻五から九の翻刻、本文校訂の全てを担当。

  • 萬葉拾穂抄 影印・翻刻 Ⅰ(巻一~四)

    坂本信幸,長谷川千秋,鈴木榮一(-)

    塙書房  2002.10 

     More details

    Total pages:483   Responsible for pages:1-482   Language:Japanese  

    拾穂抄巻一から四の翻刻、本文校訂の全てを担当。

  • 大宮武麿氏旧蔵書目録

    柳田征二,横山弘,長谷川千秋,大平幸代,柴田友美(-)

    新踏社  2001.3 

     More details

    Total pages:97   Responsible for pages:-   Language:Japanese  

▼display all

Presentations

  • 教育学部における教育実習質向上の取組 ―実習録の電子化と初年次学校園体験活動―

    長谷川千秋

    全学FD研修会優秀教育賞受賞記念講演   2023.7 

     More details

    Event date: 2023.7

    Language:Japanese   Presentation type:Public discourse, seminar, tutorial, course, lecture and others  

  • 「かな」の出現と展開―「仮名(真仮名)」との連続・非連続を考えるために

    長谷川千秋

    科研合同研究集会  2017.8  内田賢徳

     More details

    Event date: 2017.8

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(general)  

    Venue:京都大学  

    真仮名とかなの連続性・非連続性を、中古の資料に基き考察した。
    1.「かな」の成立要件をまとめなおし、文字(かたち)としての成立において、視認性が関わることを示した。2.訓点資料の仮名は、かたちの面で真仮名とかなを繋ぎ、かつ機能面でパラダイムシフトとなる契機になったのではないか、ということを指摘した。非連続性は、意味喚起(の可能性)の有無に因む。3.「かな」の展開においては、11世紀の表現技巧的な変字法の基となる変字法が10世紀の日用の文書とされる消息に見られることを指摘した。

  • 日本語学会2017年度春季大会シンポジウム「国学と古代語研究の現在」 Major achievement

    パネリスト:奥村悦三・田中康二・小柳智一、司会:長谷川千秋・勝又隆 企画担当 長谷川千秋(山梨大学),勝又隆(福岡教育大学)

    日本語学会2017年度春季大会  2017.5  日本語学会

     More details

    Event date: 2017.5

    Language:Japanese   Presentation type:Symposium workshop panel(nominated)  

    Venue:関西大学  

  • 平安期の仮名資料からみた仮名の成立

    第37回表記研究会・シンポジウム「仮名の成立」  2017.1 

     More details

    Event date: 2017.1

    Language:Japanese   Presentation type:Symposium workshop panel(nominated)  

    Venue:清泉女子大学(東京都)  

  • 契沖の仮名遣観

    長谷川千秋

    2013.1  表記研究会

     More details

    Event date: 2013.1

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(general)  

    Venue:清泉女子大学  

  • ワークショップ 仮名の成立と展開 報告2:かなの展開における「かなづかい」の成立の問題 Major achievement

    佐野宏(報告1),長谷川千秋(報告2),多賀糸絵美(報告3),今野真二(指定討論者),乾善彦(司会)

    日本語学会2012年度春季大会予稿集  2012.5  日本語学会

     More details

    Event date: 2012.5

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(general)  

    Venue:千葉大学  

  • 契沖の仮名遣の周辺―三手文庫蔵『万葉類聚』を中心に―

    長谷川千秋

    2010.1  表記研究会

     More details

    Event date: 2010.1

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(general)  

    Venue:清泉女子大学  

  • 仮名遣の多様性―定家以前の仮名遣―,

    長谷川千秋

    日本語学会2007年度春季大会予稿集  2007.5  日本語学会

     More details

    Event date: 2007.5

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(general)  

    Venue:関西大学  

  • 藤原定家をめぐって表記研究を考える(第10回表記研究会シンポジウム)

    矢田勉(パネラー),長谷川千秋(パネラー),今野真二(司会)

    2006.9  表記研究会

     More details

    Event date: 2006.9

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(general)  

    Venue:同志社女子大学  

  • マ・バ行の仮名遣ー烏丸光広本徒然草を中心にー

    長谷川千秋

    2004.1 

     More details

    Event date: 2004.1

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(general)  

    Venue:表記研究会(於清泉女子大学)  

▼display all

Awards

  • ベスト・ティーチングアワード受賞

    山梨大学  

Teaching Experience (On-campus)

  • Methods in the Study of Japanese Language I Major achievement

    2023Year

  • Seminars in Japanese Language I Major achievement

    2023Year

  • Essence and Goals / Content Structure of Japanese language course

    2023Year

  • Sociolinguistics Major achievement

    2023Year

  • Introduction to Japanese Language Major achievement

    2023Year

  • Relay Seminars for Introduction to Each Discipline of the Faculty Major achievement

    2023Year

  • 課題研究1

    2020Year  Type of subject:Master's (Graduate School)

    受講学生数は、課題研究の人数は毎回変動するため、指導学生数(M1)を記入した

  • 課題研究3

    2020Year  Type of subject:Master's (Graduate School)

    受講学生数は指導学生数(M2)を記載

  • 課題研究2

    2020Year  Type of subject:Master's (Graduate School)

    課題研究の人数は毎回変動するので、指導学生数(M1)を記載した。

  • Relay Seminars forIntroduction to EachDiscipline of the Faculty

    2016Year  Type of subject:Professional education (undergraduate)

  • 課題研究1(国語教育) Major achievement

    2016Year  Type of subject:Master's (Graduate School)

  • Seminars in JapaneseLanguage I Major achievement

    2016Year  Type of subject:Master's (Graduate School)

  • History of Japanese Language Major achievement

    2016Year  Type of subject:Professional education (undergraduate)

  • Methods in the Study ofJapanese Language II Major achievement

    2016Year  Type of subject:Professional education (undergraduate)

  • Seminars in Japanese LanguageII Major achievement

    2016Year  Type of subject:Professional education (undergraduate)

  • Introduction to JapaneseLinguistics Major achievement

    2016Year  Type of subject:Common education (undergraduate)

  • Topics in Japanese Language I Major achievement

    2016Year  Type of subject:Master's (Graduate School)

  • Sociolinguistics Major achievement

    2016Year  Type of subject:Professional education (undergraduate)

  • Methods in the Study ofJapanese Language I Major achievement

    2016Year  Type of subject:Professional education (undergraduate)

  • Seminars in Japanese LanguageI Major achievement

    2016Year  Type of subject:Professional education (undergraduate)

  • Introduction to JapaneseLanguage Major achievement

    2016Year  Type of subject:Professional education (undergraduate)

  • 国語学研究法IIA

    2008Year  Type of subject:Professional education (undergraduate)

  • 国語学概論(音声言語及び文章表現を含む。)

    2008Year  Type of subject:Professional education (undergraduate)

  • 現代表現とコミュニケーション2

    2008Year  Type of subject:Common education (undergraduate)

  • 国語表現法

    2008Year  Type of subject:Professional education (undergraduate)

  • 社会言語学

    2008Year  Type of subject:Professional education (undergraduate)

  • 学部入門ゼミ

    2008Year  Type of subject:Other (undergraduate)

  • 総合演習

    2008Year  Type of subject:Professional education (undergraduate)

  • 国語学研究法IA

    2008Year  Type of subject:Professional education (undergraduate)

  • 国語学演習IB

    2008Year  Type of subject:Professional education (undergraduate)

  • 国語学特論演習IB

    2008Year  Type of subject:Master's (Graduate School)

  • 国語学演習IIB

    2008Year  Type of subject:Professional education (undergraduate)

  • 国語学特論IB

    2008Year  Type of subject:Master's (Graduate School)

  • 学部入門ゼミ

    2007Year  Type of subject:Other (undergraduate)

  • 日本語中級ⅠA

    2007Year  Type of subject:Common education (undergraduate)

  • 日本語中級ⅡA

    2007Year  Type of subject:Common education (undergraduate)

  • 日本語上級Ⅰ

    2007Year  Type of subject:Common education (undergraduate)

    受講学生数には大学院生、研究生を含む

  • 日本語上級Ⅱ

    2007Year  Type of subject:Common education (undergraduate)

    受講学生数には大学院生、研究生を含む

  • 国語学概論(音声言語及び文章表現を含む。)

    2007Year  Type of subject:Professional education (undergraduate)

    受講学生数には研究生を含む

  • 国語学演習ⅠA

    2007Year  Type of subject:Professional education (undergraduate)

    受講学生数には大学院生を含む

  • 国語学演習ⅡA

    2007Year  Type of subject:Professional education (undergraduate)

    受講学生数には大学院生を含む

  • 国語学研究法IB

    2007Year  Type of subject:Professional education (undergraduate)

  • 国語学研究法ⅡB

    2007Year  Type of subject:Professional education (undergraduate)

  • 日本語中級ⅠA

    2006Year  Type of subject:Common education (undergraduate)

  • 国語学演習ⅠE

    2006Year  Type of subject:Professional education (undergraduate)

    受講学生数には大学院生を含む

  • 国語学研究法ⅡB

    2006Year  Type of subject:Professional education (undergraduate)

  • 学部入門ゼミ

    2006Year  Type of subject:Other (undergraduate)

  • 日本語上級Ⅰ

    2006Year  Type of subject:Common education (undergraduate)

    受講学生数には大学院生、研究生を含む

  • 日本語中級ⅡA

    2006Year  Type of subject:Common education (undergraduate)

  • 日本語上級Ⅱ

    2006Year  Type of subject:Common education (undergraduate)

    受講学生数には大学院生、研究生を含む

  • 国語学研究法IB

    2006Year  Type of subject:Professional education (undergraduate)

  • 国語学演習ⅡE

    2006Year  Type of subject:Professional education (undergraduate)

    受講学生数には大学院生を含む

  • 国語学概論(音声言語及び文章表現を含む。)

    2006Year  Type of subject:Professional education (undergraduate)

    受講学生数には研究生を含む

  • 日本語中級IA

    2005Year  Type of subject:Common education (undergraduate)

    学生数には、授業に出席していた研究生・大学院生等を含む

  • 学部入門ゼミ

    2005Year  Type of subject:Other (undergraduate)

  • 国語学研究法IIA

    2005Year  Type of subject:Professional education (undergraduate)

  • 国語学研究法IA

    2005Year  Type of subject:Professional education (undergraduate)

  • 国語学演習IIF

    2005Year  Type of subject:Professional education (undergraduate)

    学生数には、授業に出席していた研究生・大学院生等を含む

  • 国語学演習IF

    2005Year  Type of subject:Professional education (undergraduate)

    学生数には、授業に出席していた研究生・大学院生等を含む

  • 国語学概論(音声言語及び文章表現を含む。)

    2005Year  Type of subject:Professional education (undergraduate)

    学生数には、授業に出席していた研究生・大学院生等を含む

  • 日本語中級IIB

    2005Year  Type of subject:Common education (undergraduate)

  • 日本語中級IIA

    2005Year  Type of subject:Common education (undergraduate)

    学生数には、授業に出席していた研究生・大学院生等を含む

  • 日本語中級IB

    2005Year  Type of subject:Common education (undergraduate)

    学生数には、授業に出席していた研究生・大学院生等を含む

  • 国語学演習ⅠE

    2004Year  Type of subject:Professional education (undergraduate)

    学生数には、授業に出席していた研究生・大学院生等を含む

  • 日本語中級ⅡA

    2004Year  Type of subject:Common education (undergraduate)

  • 日本語中級ⅠA

    2004Year  Type of subject:Common education (undergraduate)

  • 国語学概論(音声言語及び文章表現を含む。)

    2004Year  Type of subject:Professional education (undergraduate)

    学生数には、授業に出席していた研究生・大学院生等を含む

  • 国語学演習ⅡE

    2004Year  Type of subject:Professional education (undergraduate)

    学生数には、授業に出席していた研究生・大学院生等を含む

  • 国語学研究法Ⅰ

    2004Year  Type of subject:Professional education (undergraduate)

  • 日本語中級ⅡB

    2004Year  Type of subject:Common education (undergraduate)

    学生数には、授業に出席していた研究生・大学院生等を含む

  • 日本語中級ⅠB

    2004Year  Type of subject:Common education (undergraduate)

    学生数には、授業に出席していた研究生・大学院生等を含む

  • 学部入門ゼミ

    2004Year  Type of subject:Other (undergraduate)

  • 国語学研究法Ⅱ

    2004Year  Type of subject:Professional education (undergraduate)

▼display all

Teaching Experience

  • 社会言語学

    Institution:山梨大学

  • 社会言語学

    Institution:山梨英和大学

  • 日本語の音声

    Institution:山梨英和大学

Guidance results

  • 2023

    Type:Undergraduate (Major A course)graduation thesis guidance

    Number of people receiving guidance :2people  (Overseas students):0people

    Graduation / pass / number of people awarded degrees :2people  (Overseas students):0people

    Number of teachers:1people

  • 2022

    Type:Undergraduate (Major A course)graduation thesis guidance

    Number of people receiving guidance :2people  (Overseas students):0people

    Graduation / pass / number of people awarded degrees :2people  (Overseas students):0people

    Number of teachers:1people

  • 2021

    Type:Achievement of Professional Schools for Teacher Education training guidance

    Number of people receiving guidance :2people  (Overseas students):0people

    Graduation / pass / number of people awarded degrees :1people  (Overseas students):0people

    Number of teachers:1people

  • 2021

    Type:Undergraduate (Major A course)graduation thesis guidance

    Number of people receiving guidance :2people  (Overseas students):0people

    Graduation / pass / number of people awarded degrees :2people  (Overseas students):0people

    Number of teachers:1people

  • 2020

    Type:Achievement of Professional Schools for Teacher Education training guidance

    Number of people receiving guidance :4people  (Overseas students):0people

    Graduation / pass / number of people awarded degrees :1people  (Overseas students):0people

    Number of teachers:1people

  • 2020

    Type:Undergraduate (Major A course)graduation thesis guidance

    Number of people receiving guidance :2people  (Overseas students):0people

    Graduation / pass / number of people awarded degrees :2people  (Overseas students):0people

    Number of teachers:1people

  • 2019

    Type:Master's (Major B course)dissertations guidance

    Number of people receiving guidance :1people  (Overseas students):0people

    Graduation / pass / number of people awarded degrees :1people  (Overseas students):0people

    Number of teachers:1people

  • 2019

    Type:Achievement of Professional Schools for Teacher Education training guidance

    Number of people receiving guidance :3people  (Overseas students):0people

    Graduation / pass / number of people awarded degrees :1people  (Overseas students):0people

    Number of teachers:1people

  • 2019

    Type:Undergraduate (Major A course)graduation thesis guidance

    Number of people receiving guidance :3people  (Overseas students):0people

    Graduation / pass / number of people awarded degrees :3people  (Overseas students):0people

    Number of teachers:1people

  • 2018

    Type:Undergraduate (Major A course)graduation thesis guidance

    Number of people receiving guidance :1people 

    Graduation / pass / number of people awarded degrees :1people 

    Number of teachers:1people

  • 2008

    Type:Undergraduate (Major A course)graduation thesis guidance

    Number of people receiving guidance :1people 

    Graduation / pass / number of people awarded degrees :1people 

    Number of teachers:1people

▼display all

Teaching achievements

  • 教育学部FD研修会への参加

    2024.01.31

  • 全学FD研修会への参加

    2023.12.20

  • 全学FD研修会への参加

    2023.11.28

  • 教育学部FD研修会への参加

    2023.11.05

  • 全学FD研修会への参加

    2023.10.02

  • 教育学部FD研修会への参加

    2023.09.06

  • 教育学部FD研修会への参加

    2023.07.05

  • 教育学部FD研修会への参加

    2023.01.24

  • 教育学部FD研修会への参加

    2022.11.02

  • 教育学部FD研修会への参加

    2022.10.19

  • 全学FD研修会への参加

    2022.08.10

  • 全学FD研修会への参加

    2022.01.24

  • 教育学部FD研修会への参加

    2021.11.24

  • 教職大学院説明会(現職・ストマス入学希望者)

    2021.10.16

  • 全学FD研修会への参加

    2021.09.15

  • オープンキャンパス分科会(言語教育コース)

    2021.08.07

  • 全学FD研修会への参加

    2021.08.04

  • 教育学部FD研修会への参加

    2021.07.07

▼display all

Other educational achievements

  • 教師塾プログラム・教師のもやもや解消講座の企画・実施

    2023

  • 教師塾プログラム・前期実習教師力養成講座の企画・実施

    2023

  • 教師塾プログラム・後期実習教師力養成講座の企画・実施

    2023

  • 教師塾プログラム・教師のもやもや解消講座の企画・実施

    2022

  • 教師塾プログラム・第2回教師力養成講座の企画・実施

    2022

  • 教師塾プログラム・第1回教師力養成講座の企画・実施

    2022

  • 初年次学校園体験活動引率

    2022

  • 初年次学校園体験活動直前指導の実施

    2022

  • 初年次学校園体験活動直前指導の実施

    2022

  • 新入生ウェルカムガイダンス(4.17)説明者

    2021

  • 教職大学院前期進路支援ガイダンス(M2)の企画・運営

    2021

  • 教職大学院後期進路支援ガイダンス(M2)説明者

    2021

  • 教職大学院前期進路支援ガイダンス(M1)の企画・運営

    2021

  • 教職大学院後期進路支援ガイダンス(M1)説明者

    2021

  • 教師塾プログラム・第1回教師力養成講座の企画・実施

    2021

  • 教師塾プログラム・第2回教師力養成講座の企画・実施

    2021

  • 教師塾プログラム・初任者元気アップ講座の企画・実施

    2021

  • 教職大学院生に対する教育実践フォーラム発表指導、報告書作成指導

    2021

  • 新入生ウェルカムガイダンス

    2020

  • 進路支援ガイダンスの企画・運営

    2020

  • 新入生合宿研修

    2019

  • 進路支援ガイダンスの企画・運営

    2019

  • 就職フォローアップ相談会、教採スタートアップ相談会、ウォーミングアップ講座、進路支援ガイダンスの企画・運営

    2018

  • 新入生合宿研修

    2018

  • 今からはじめる教採対策講座(2回)、集団討論のためのウォーミングアップ講座(2回)

    2017

  • 新入生合宿研修

    2017

  • 新入生合宿研修

    2016

▼display all

Review of master's and doctoral thesis

  • 2019

    Examiner classification:Chief examiner

    Master :1people  (Overseas student):0people

  • 2017

    Examiner classification:Second reader

    Master :1people 

  • 2016

    Examiner classification:Second reader

    Master :1people  (Overseas student):1people

Social Activities

  • 山梨大学附属図書館報やまなし21-2

    Role(s): Contribution

    山梨大学附属図書館  2024.3

  • 第1回やまなし情報教育推進室フォーラムの運営

    Role(s): Planner, Organizing member

    山梨大学教育学部  教育学部A会議室(ハイフレックス)  2024.3

     More details

    Audience: College students, Graduate students, Teachers, Researchesrs, General, Governmental agency

    Type:Lecture

    教育フォーラム企画運営を担当

  • 第5回連携・教育研究会(山梨大学・総合教育センター)

    Role(s): Organizing member

    山梨大学教育学部・山梨県総合教育センター  総合教育センター  2024.3

     More details

    Audience: Teachers, Researchesrs, Governmental agency

    Type:Citizen’s meeting/Assembly

    令和4年度の年間事業を総括し協議を行った。

  • 第4回連携・教育研究会(山梨大学・総合教育センター)

    Role(s): Organizing member

    山梨大学教育学部・山梨県総合教育センター  オンライン  2024.2

     More details

    Audience: Teachers, Researchesrs, Governmental agency

    Type:Lecture

    講演および、研究推進校ごとに分かれての研究発表が行われた。

  • 令和6年度附属教育実践総合センターパンフレットの作成

    Role(s): Chief editor, Planner, Contribution

    山梨大学教育学部  2024.2 - 2024.4

     More details

    Audience: College students, Teachers, Guardians, Researchesrs, Governmental agency

    Type:Other

  • 第43回教育フォーラムの運営

    Role(s): Planner, Organizing member

    山梨大学教育学部  教育学部A会議室(ハイフレックス)  2024.1

     More details

    Audience: College students, Graduate students, Teachers, Researchesrs, General, Governmental agency

    Type:Lecture

    教育フォーラム企画運営を担当

  • 中堅研

    Role(s): Lecturer, Advisor

    山梨大学教育学部  2023.12

     More details

    Audience: Teachers

    Type:Research consultation

  • 情報教育推進部会

    Role(s): Presenter, Planner

    2023.12

  • やまなし情報教育推進室開室セレモニー

    Role(s): Planner, Organizing member

    山梨大学教育学部  2023.12

  • センターだより208号への寄稿

    Role(s): Contribution

    附属教育実践総合センター  2023.12

     More details

    Audience: Teachers, Researchesrs, Governmental agency

    Type:Promotional material

    センターだより198号に、「むすびに」と題してセンターの一年をふりかえる文章を寄稿した。

  • 第3回連携・教育研究会(山梨大学・総合教育センター)

    Role(s): Lecturer

    山梨大学教育学部・山梨県総合教育センター  山梨県教育総合センター  2023.11

     More details

    Audience: Teachers, Researchesrs, Governmental agency

    Type:Lecture

    講演および、研究推進校ごとに分かれての研究協議が行われた。

  • 初任者研修(笛南中学校)

    Role(s): Advisor

    山梨大学教育学部  2023.11

  • 第42回教育フォーラムの運営

    Role(s): Planner, Organizing member

    山梨大学教育学部  教育学部A会議室(ハイフレックス)  2023.11

     More details

    Audience: College students, Graduate students, Teachers, Researchesrs, General, Governmental agency

    Type:Lecture

    教育フォーラム企画運営を担当

  • 初任者研修(河口小学校)

    Role(s): Advisor

    山梨大学教育学部  2023.10

  • 三重大学教育学部FD研修会

    Role(s): Lecturer

    三重大学  2023.9

  • 子どもと教師の成長を結ぶ教育評価研修会(南都留)

    Role(s): Organizing member

    山梨大学教育学部  南都留合同庁舎  2023.8

     More details

    Audience: Graduate students, Teachers, Researchesrs

    Type:Seminar, workshop

    学習指導と評価の一体化を可能にするOPPシートの理論と実践事例の研修

  • 子どもと教師の成長を結ぶ教育評価研修会(中北)

    Role(s): Organizing member

    山梨大学教育学部  南都留合同庁舎  2023.8

     More details

    Audience: Graduate students, Teachers, Researchesrs

    Type:Seminar, workshop

    学習指導と評価の一体化を可能にするOPPシートの理論と実践事例の研修

  • オンライン研修動画コンテンツの制作

    Role(s): Planner, Organizing member, Report writing

    山梨大学教育学部  2023.7 - 2024.3

  • 第1回連携・教育研究会(山梨大学・総合教育センター)

    Role(s): Advisor, Organizing member

    山梨大学教育学部・山梨県総合教育センター  山梨県総合教育センター  2023.5

     More details

    Audience: Teachers, Researchesrs, Governmental agency

    Type:Citizen’s meeting/Assembly

    連携・教育研究会のR4年度年間事業計画について協議を行った。

  • 期間採用者等研修会(ハイフレックス)の実施

    Role(s): Planner

    教育学部附属教育実践総合センター、山梨県総合教育センター  2023.5

     More details

    Audience: College students, Graduate students, Teachers

    Type:Lecture

    期間採用者等に向けて、今日的な教育課題への対応や学級運営、授業づくりに関する講義を、全体会(特別支援教育)、分科会(教科・校種)に分けて実施

  • センターだよりの発行・統括

    Role(s): Chief editor, Planner

    附属教育実践総合センター  2023.4 - 2024.3

     More details

    Audience: Teachers, Researchesrs, Governmental agency

    Type:Promotional material

    センターだより199~203号の編集統括を行った。

  • 第5回連携・教育研究会(山梨大学・総合教育センター)

    Role(s): Organizing member

    山梨大学教育学部・山梨県総合教育センター  総合教育センター  2023.3

     More details

    Audience: Teachers, Researchesrs, Governmental agency

    Type:Citizen’s meeting/Assembly

    令和4年度の年間事業を総括し協議を行った。

  • 令和5年度附属教育実践総合センターパンフレットの作成

    Role(s): Chief editor, Planner, Contribution

    2023.2 - 2023.4

     More details

    Audience: College students, Teachers, Guardians, Researchesrs, Governmental agency

    Type:Other

  • 第4回連携・教育研究会(山梨大学・総合教育センター)

    Role(s): Organizing member

    山梨大学教育学部・山梨県総合教育センター  オンライン  2023.2

     More details

    Audience: Teachers, Researchesrs, Governmental agency

    Type:Lecture

    講演および、研究推進校ごとに分かれての研究発表が行われた。

  • 第41回教育フォーラムの運営

    Role(s): Planner, Organizing member

    教育学部A会議室(ハイフレックス)  2023.1

     More details

    Audience: College students, Graduate students, Teachers, Researchesrs, General, Governmental agency

    Type:Lecture

    教育フォーラム企画運営を担当

  • 中堅研修会

    Role(s): Advisor

    2022.12

     More details

    Audience: Teachers

    Type:Certification seminar

  • 第3回連携・教育研究会(山梨大学・総合教育センター)

    Role(s): Lecturer

    山梨大学教育学部・山梨県総合教育センター  山梨県教育総合センター  2022.11

     More details

    Audience: Teachers, Researchesrs, Governmental agency

    Type:Lecture

    講演および、研究推進校ごとに分かれての研究協議が行われた。

  • 第40回教育フォーラムの運営

    Role(s): Planner, Organizing member

    教育学部A会議室(ハイフレックス)  2022.11

     More details

    Audience: College students, Graduate students, Teachers, Researchesrs, General, Governmental agency

    Type:Lecture

    教育フォーラム企画運営を担当

  • 子どもと教師の成長を結ぶ教育評価研修会(富士東部)

    Role(s): Organizing member

    山梨大学教育学部  南都留合同庁舎  2022.8

     More details

    Audience: Graduate students, Teachers, Researchesrs

    Type:Seminar, workshop

    学習指導と評価の一体化を可能にするOPPシートの理論と実践事例の研修

  • 第1回連携・教育研究会(山梨大学・総合教育センター)

    Role(s): Advisor, Organizing member

    山梨大学教育学部・山梨県総合教育センター  山梨県総合教育センター  2022.5

     More details

    Audience: Teachers, Researchesrs, Governmental agency

    Type:Citizen’s meeting/Assembly

    連携・教育研究会のR4年度年間事業計画について協議を行った。

  • 期間採用者等研修会(ハイフレックス)の実施

    Role(s): Planner

    教育学部附属教育実践総合センター、山梨県総合教育センター  2022.5

     More details

    Audience: College students, Graduate students, Teachers

    Type:Lecture

    期間採用者等に向けて、今日的な教育課題への対応や学級運営、授業づくりに関する講義を、全体会(特別支援教育)、分科会(教科・校種)に分けて実施

  • センターだよりの発行・統括

    Role(s): Chief editor, Planner

    附属教育実践総合センター  2022.4 - 2023.3

     More details

    Audience: Teachers, Researchesrs, Governmental agency

    Type:Promotional material

    センターだより199~203号の編集統括を行った。

  • センターだより198号への寄稿

    Role(s): Contribution

    附属教育実践総合センター  2022.3

     More details

    Audience: Teachers, Researchesrs, Governmental agency

    Type:Promotional material

    センターだより198号に、「むすびに」と題してセンターの一年をふりかえる文章を寄稿した。

  • 第5回連携・教育研究会(山梨大学・総合教育センター)

    Role(s): Organizing member

    山梨大学教育学部・山梨県総合教育センター  オンライン  2022.3

     More details

    Audience: Teachers, Researchesrs, Governmental agency

    Type:Citizen’s meeting/Assembly

    令和3年度の年間事業を総括し協議を行った。

  • 第4回連携・教育研究会(山梨大学・総合教育センター)

    Role(s): Organizing member

    山梨大学教育学部・山梨県総合教育センター  オンライン  2022.2

     More details

    Audience: Teachers, Researchesrs, Governmental agency

    Type:Lecture

    講演および、研究推進校ごとに分かれての研究発表が行われた。

  • 令和3年度教員育成事業成果パンフレットの作成

    Role(s): Editer, Planner

    2022.2 - 2022.4

     More details

    Audience: College students, Teachers, Guardians, Researchesrs, Governmental agency

    Type:Other

  • 令和4年度附属教育実践総合センターパンフレットの作成

    Role(s): Chief editor, Planner, Contribution

    2022.2 - 2022.4

     More details

    Audience: College students, Teachers, Guardians, Researchesrs, Governmental agency

    Type:Other

  • 中堅研修会

    Role(s): Advisor

    2021.12

     More details

    Audience: Teachers

    Type:Certification seminar

  • 第38回教育フォーラムの運営

    Role(s): Planner, Organizing member

    2021.12

     More details

    Audience: College students, Graduate students, Teachers, Researchesrs, General, Governmental agency

    Type:Lecture

    教育フォーラム・閉会の挨拶を担当

  • 第3回連携・教育研究会(山梨大学・総合教育センター)

    Role(s): Lecturer

    山梨大学教育学部・山梨県総合教育センター  山梨県教育総合センター  2021.11

     More details

    Audience: Teachers, Researchesrs, Governmental agency

    Type:Lecture

    講演および、研究推進校ごとに分かれての研究協議が行われた。そのうち講演を担当した。

  • 第1回連携・教育研究会(山梨大学・総合教育センター)

    Role(s): Advisor, Organizing member

    山梨大学教育学部・山梨県総合教育センター  山梨県総合教育センター  2021.5

     More details

    Audience: Teachers, Researchesrs, Governmental agency

    Type:Citizen’s meeting/Assembly

    連携・教育研究会のR3年度年間事業計画について協議を行った。

  • 期間採用者等研修会(オンライン)の実施

    Role(s): Planner

    教育学部附属教育実践総合センター、山梨県総合教育センター  2021.5

     More details

    Audience: College students, Graduate students, Teachers

    Type:Lecture

    期間採用者等に向けて、今日的な教育課題への対応や学級運営、授業づくりに関する講義を、全体会(特別支援教育)、分科会(教科・校種)に分けて実施

  • センターだよりの発行・統括

    Role(s): Chief editor, Planner

    附属教育実践総合センター  2021.4 - 2022.3

     More details

    Audience: Teachers, Researchesrs, Governmental agency

    Type:Promotional material

    センターだより194~198号の編集統括を行った。

  • 令和3年度附属教育実践総合センターパンフレットの作成

    Role(s): Chief editor, Planner, Contribution

    2021.4 - 2021.7

     More details

    Audience: College students, Teachers, Guardians, Researchesrs, Governmental agency

    Type:Other

  • センターだより198号への寄稿

    Role(s): Contribution

    附属教育実践総合センター  2021.2 - 2021.3

     More details

    Audience: Teachers, Researchesrs, Governmental agency

    Type:Promotional material

    センターだより198号に「むすびに」と題してセンター年間事業の統括とふりかえりの文章を寄稿した。

  • 中堅研修会

    Role(s): Advisor

    2020.12

     More details

    Audience: Teachers

    Type:Certification seminar

  • 連携協力校での授業

    Role(s): Lecturer

    竜王北中学校  2020.11

     More details

    Audience: Junior students

    Type:Visiting lecture

  • 免許状更新講習

    Role(s): Lecturer

    2020.8

     More details

    Audience: Teachers

    Type:Certification seminar

  • FM-FUJI 山梨大学 FUTURE SEED

    Role(s): Appearance

    FM-FUJI 山梨大学 FUTURE SEED  2020.4

     More details

    Audience: General

    Type:TV or radio program

  • 中堅研修会

    Role(s): Advisor

    2019.12

     More details

    Audience: Teachers

    Type:Certification seminar

  • 身延高校初任者研修

    Role(s): Advisor

    2019.10

     More details

    Audience: Teachers

    Type:Research consultation

  • 令和元年度峡南教育研究協議会国語教育研究会夏季研修

    Role(s): Lecturer

    2019.8

     More details

    Audience: Teachers

    Type:Lecture

  • 附属中学校公開研究会

    Role(s): Organizing member

    2019.6

     More details

    Audience: Teachers

  • 附属小学校公開研究会

    Role(s): Organizing member

    2019.6

     More details

    Audience: Teachers

  • FM-FUJI 山梨大学 FUTURE SEED

    Role(s): Appearance

    FM-FUJI 山梨大学 FUTURE SEED  2019.5

     More details

    Audience: General

    Type:TV or radio program

  • 中堅研修会

    Role(s): Advisor

    2018.12

     More details

    Audience: Teachers

    Type:Certification seminar

  • 梨甲祭での学部紹介活動ブースの設置

    Role(s): Planner, Organizing member

    山梨大学  2018.11

     More details

    Audience: Infants, Schoolchildren, Junior students, High school students, College students, Graduate students, Guardians, General

  • 出前講義

    Role(s): Lecturer

    甲府東高等学校  甲府東校等学校  2018.10

     More details

    Audience: High school students

    Type:Visiting lecture

  • 初任者研修

    Role(s): Advisor

    甲府城西高等学校  2018.9

     More details

    Audience: Teachers

    Type:Research consultation

  • 免許状更新講習

    Role(s): Lecturer

    2018.8

     More details

    Audience: Teachers

    Type:Certification seminar

  • 附属中学校公開研究会

    Role(s): Organizing member

    2018.6 - 2019.1

     More details

    Audience: Teachers

  • FM-FUJI 山梨大学 FUTURE SEED

    Role(s): Appearance

    FM-FUJI 山梨大学 FUTURE SEED  2018.5

     More details

    Audience: General

    Type:TV or radio program

  • 山梨県立文学館・連続文学講座

    Role(s): Lecturer

    山梨県立文学館  2018.5 - 2018.12

     More details

    Audience: General

    Type:Lecture

  • 梨甲祭での学部紹介活動ブースの設置

    Role(s): Planner, Organizing member

    教育学部LC11教室  2017.11

     More details

    Audience: Infants, Schoolchildren, Junior students, High school students, College students, Guardians, General

    http://www.edu.yamanashi.ac.jp/modules/news/index.php?page=article&storyid=152

  • 山梨大学附属図書館報「やまなし」15-1「学生にすすめる本」の執筆

    Role(s): Contribution

    山梨大学  山梨大学附属図書館報「やまなし」15-1  2017.11

     More details

    Audience: College students, Researchesrs

    Type:Promotional material

    主に大学生に向けて、『真淵と宣長 「松坂の一夜」の史実と真実』(田中康二著、中公叢書、中央公論新社、2017年2月)を紹介した。

  • Vine31号・ゼミ紹介の執筆

    Role(s): Contribution

    山梨大学  Vine31号  2017.5

     More details

    Type:Promotional material

    主に高校生に向けて国語系の講座紹介を行った。

  • 教育フォーラム

    Role(s): Presenter

    山梨大学  2017.1

     More details

    Audience: College students, Graduate students, Teachers, Researchesrs, General

    Type:Seminar, workshop

  • 山梨県立文学館・連続文学講座

    Role(s): Lecturer

    山梨県立文学館  2016.4 - 2017.12

     More details

    Audience: General

    Type:Lecture

    江戸時代中期に編纂された、甲州の地誌『裏見寒話』の伝説を、他の地域に伝わる伝説や様々な文学作品(説話、浄瑠璃など)からの影響をたどりながら、文学作品として読む。

▼display all

International Exchange and International Contribution

  • 2023  Type:International, regional exchange, exchange of students and Japanese students

    ユニタス日本語学校(甲府市)において弁論大会の審査委員を務める。

  • 2018  Type:International, regional exchange, exchange of students and Japanese students

    ユニタス日本語学校(甲府市)において弁論大会の審査委員を務める。

  • 2016  Type:International, regional exchange, exchange of students and Japanese students

    ユニタス日本語学校(甲府市)において弁論大会の審査委員を務める。

Professional Memberships

  • 日本教師教育学会

    2023.9

  • 木簡学会

    2019.12

  • 日本語教育学会

    2009.11

  • 日本語学会

    1994.5

  • 日本語学会

  • Studies in the Japanese Language

▼display all

Committee Memberships

  • 韮崎大村美術館   韮崎大村美術館評議員  

    2024.3   

      More details

    Committee type:Others

  • 駿台甲府中学校・高等学校   駿台甲府中学校・高等学校評議員  

    2023.4   

      More details

    Committee type:Others

  • 山梨県教育委員会   山梨県教育振興基本計画検討有識者会議委員  

    2023.4 - 2024.3   

      More details

    Committee type:Autonomy

  • 山梨県教育委員会   少人数教育推進検討委員会委員  

    2022.4 - 2023.3   

      More details

    Committee type:Autonomy

  • 山梨県教員委員会   山梨県教員育成協議会委員・養成部会拡大WG委員  

    2021.4   

      More details

    Committee type:Autonomy

  • 山梨県教育委員会   山梨県図書館協議会会長  

    2018.12   

      More details

    Committee type:Autonomy

  • 山梨県立文学館   山梨県立文学館協議会  

    2017.9   

      More details

    Committee type:Autonomy

  • 学校法人ユニタス日本語学校   評議員  

    2017.4   

      More details

    Committee type:Others

  • 日本語学会   大会企画運営委員  

    2015.6 - 2018.5   

      More details

    Committee type:Society

▼display all