Updated on 2024/06/30

写真a

 
Kajiwara Ikuo
 
Organization
Graduate Faculty of Interdisciplinary Research Faculty of Education Education (Advanced Studies on Transforming Educational Practice) Professor
Title
Professor

Degree

  • 修士(教育学) ( 熊本大学 )

Research Areas

  • Humanities & Social Sciences / Education  / ①J.デューイの教育思想研究 ②教育内容研究(教授学習過程研究)

Research Interests

  • ①J.デューイ・教育内容・民主主義、②教育内容・知識の理解活用・教授学習過程

Research Projects

  • ・J.デューイの科学の教育過程に関する心理学的・社会学的研究

    2018.4 - 2022.3

      More details

    Authorship:Principal investigator  Type of fund::Science research expense

  • J.デューイの教育課程論と民主主義社会論との認識論的関係

    2015.4 - 2018.3

      More details

    Authorship:Principal investigator  Type of fund::Science research expense

Papers

  • 「謎解き読み」にもとづく文学作品の授業 Reviewed

    佐藤淳・荒井龍弥・梶原郁郎・作間慎一・吉中真菜恵・鈴木昌弘

    教授学習心理学研究   19 ( 1 )   36 - 44   2024.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 鳥類の食性と体のかたちとの関係認識の形成を図る授業内容の構想と実践ー教科の知識理解を目的とする教授学習に資する学校図書館の活用方法ー Reviewed

    梶原郁郎

    教授学習心理学研究   18 ( 2 )   86 - 106   2023.6

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 教育困難校における英単語の有意味学習の構想と実践-現職教員に対する教科内容を踏まえた授業内容開発の指導方法- Reviewed

    梶原郁郎

    日本教育大学協会研究年報   41   1 - 12   2023.3

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • J.デューイの仕事学習論を具現する授業内容の構想-蒟蒻作りから江戸期の歴史学への展開過程- Reviewed

    梶原郁郎

    教育思想   50   1 - 16   2023.3

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 算数教育における道徳教育の局面-「変な三角形」の求積理解の結果に見出せる価値形成- Reviewed

    梶原郁郎

    東北教育学会研究紀要   26   1 - 14   2023.3

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 江戸期の歴史学を保存する教科内容学の授業内容の構想-櫨蝋燭を作る仕事から歴史学への思考の展開の保障- Reviewed

    梶原郁郎

    日本教科内容学会誌   9   1 - 12   2023.3

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • J.デューイの教育課程における環境制御能力の連続的形成過程-同能力形成における遊びと仕事の機能- Reviewed

    梶原郁郎

    日本デューイ学会紀要   63   1 - 10   2023.3

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • J.デューイにおける知識を社会化することの人間論的意味(Ⅱ)-方法主義に基づく理論受容の風土に対峙する研究者の条件-

    梶原郁郎

    山梨大学教育学部紀要   33   197 - 208   2023.2

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • 近年の教育課程行政における「見方・考え方」を「働かせる」教育観-知識から離れて汎用性を主張する教育言説の問題-

    梶原郁郎

    山梨大学教育学部紀要   33   209 - 228   2023.2

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • 分数乗法の授業内容の構想と実践-答を見つけてから計算の仕方と意味を考えさせる展開- Reviewed

    梶原郁郎

    教授学習心理学研究   18 ( 1 )   12 - 27   2022.12

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 「海の命」(立松和平)の質問紙内容とその効果-定番解釈に代わるもうひとつの作品解釈の妥当性を生徒に問う- Reviewed

    梶原郁郎

    教授学習心理学研究   17 ( 2 )   71 - 92   2022.6

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • J.デューイの仕事occupationsから応用科学への学習過程-教育課程研究における教育過程研究の不在問題- Reviewed

    梶原郁郎

    教育思想   49   17 - 32   2022.3

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 文学教育「お手紙」における全体解釈「友情」の維持・強化過程-謎解き読みによる全体解釈「手紙」を観点とした授業分析- Reviewed

    梶原郁郎

    教科内容学会誌   8   17 - 28   2022.3

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 算数教育を通した道徳教育の具体像描出への立論-道徳の時間の「道徳教育」の孤立化問題-

    梶原郁郎

    山梨大学教育学部紀要   32   309 - 324   2022.2

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • 謎解き読みによる「ごんぎつね」(新美南吉)の教授学習過程-文学教育研究において定番化している解釈を問い直す- Reviewed

    梶原郁郎

    教授学習心理学研究   17 ( 1 )   35 - 58   2022.2

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • J.デューイにおける知識を社会化することの人間論的意味-教育理論を自らの経験として受容するための研究側の条件-

    梶原郁郎

    山梨大学教育学部紀要   32   293 - 307   2022.2

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • 価値主導型授業を改善する道徳教育内容の構想と実践-1年間の生活費を題材とする社会認識形成に基づく価値形成- Reviewed

    久保田雄太・梶原郁郎

    教授学習心理学研究   16 ( 2 )   79 - 95   2021.6

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • J.デューイの教育課程研究における教育過程研究の不在問題-塩づくりの仕事から地理学習への教育過程- Reviewed

    梶原郁郎

    教育思想   48   1 - 18   2021.3

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 謎解き読みによる「鹿」(村野四郎)の教授学習過程-定番化している全体解釈を教育実践から問い直す- Reviewed

    梶原郁郎

    日本教科内容学会誌   7   1 - 14   2021.3

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 謎解き読みによる「盆土産」(三浦哲郎)の作品解釈-家族の「きずな」「温もり」に代わるもうひとつの全体解釈- Reviewed

    梶原郁郎

    東北教育学会研究紀要   24   1 - 14   2021.3

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 単元「長さをはかろう」(2年算数)における「物差し教材」の効果-○cm〇mmを竹物差しで測定できない児童への援助-

    梶原郁郎

    山梨大学教育学部紀要   31   225 - 239   2021.2

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • 文学教育論における読解アレルギー問題-内田義彦の読書観・読書論に依拠した同問題の批判的吟味-

    梶原郁郎

    山梨大学教育学部紀要   31   241 - 256   2021.2

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • 「うさぎのさいばん」における児童の解釈の変容過程-主題「恩」を塗り替えるもうひとつの全体解釈- Reviewed

    梶原郁郎

    教授学習心理学研究   16 ( 1 )   32 - 49   2020.10

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 英単語の有意味学習の授業内容の構想と実践-既知を活用した接頭辞conの英単語の体系的学習- Reviewed

    梶原郁郎・芦沢友也

    教授学習心理学研究   16 ( 1 )   15 - 31   2020.10

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 学校と社会の二重乖離問題-J.デューイ(1915)が問題にした負の「知性」の今日的リアリティー- Reviewed

    梶原郁郎

    日本デューイ学会紀要   61   51 - 60   2020.10

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • J.デューイにおける教育課程編成論と認識形成論-近年の教育課程編成論議における「資質・能力」観を捉え直す- Reviewed

    梶原郁郎

    教育思想   47   1 - 16   2020

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 体積の微分を視る教授学習過程-授業内容の構想とその効果- Reviewed

    梶原郁郎

    教授学習心理学研究   15 ( 1 )   22 - 34   2020

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 理科の教科内容を生活科の授業内容に仕立て直す資質保障の必要条件-大学生の酸性認識の現状を把握する事前質問内容- Reviewed

    梶原郁郎

    日本教科内容学会誌   6   13 - 28   2020

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 文学教育における「ごんぎつね」の部分解釈の「多様性」-通例的主題の枠組み内部での場面⑥の解釈の現状-

    梶原郁郎

    山梨大学教育学部紀要   30   213 - 226   2019

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • 意欲・誠意の評価項目に対する大学生の肯定観-道徳教育の評価問題に関わる調査と考察-

    梶原郁郎

    山梨大学教育学部紀要   28   221 - 232   2019

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese  

  • 英単語の機械的学習を改善する教育実習指導-既有知識を意図的に活用する有意味学習の経験を保障する-

    梶原郁郎

    山梨大学教育学部紀要   29   111 - 125   2019

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese  

  • J.デューイの仕事学習論に基づく「もの作り総合学習」の事例研究-椿油作りから教科学習への展開過程を保障する内容構想- Reviewed

    梶原郁郎

    教育思想   46   21 - 36   2019

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 生活科における酸性学習の成果と課題-定性的ルールの獲得・活用を図る授業内容- Reviewed

    梶原郁郎

    教授学習心理学研究   14 ( 2 )   21 - 36   2019

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • J.デューイの『民主主義と教育』における負の「知性」論の今日的リアリティー Reviewed

    梶原郁郎

    日本デューイ学会紀要   60   31 - 40   2019

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 仮分数を帯分数になおす教授学習過程-授業内容の構想・実践・効果-

    末木貴大・梶原郁郎

    山梨大学教育学部紀要   30   197 - 211   2019

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • J.デューイの経験主義における教師の専門的役割-教師の教育内容研究の手続きに着目して『子どもとカリキュラム』を再読する- Reviewed

    梶原郁郎

    教育思想   1 - 16   2018

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese  

  • 読者論に立つ授業「ごんぎつね」における読みの「多様性」-教師の【通例的主題】による児童の解釈の水路づけ-

    梶原郁郎

    山梨大学教育学部紀要   27   167 - 181   2018

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • 文芸教育研究協議会の授業「海の命」における本文解釈の構造的問題-印象が解釈路線を決定する読みの心理-

    梶原郁郎

    山梨大学教育学部紀要   27   183 - 197   2018

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • 文芸教育研究協議会の授業「一つの花」の分析-<内の目>視点との関係を含む<外の目>視点の在り方を問い直す-

    梶原郁郎

    愛媛大学教育学部紀要   64   135 - 148   2017

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • 縄文歴史学を反映させた教科教育内容の構想と実践-歴史学者の思考過程を同内容に保存する- Reviewed

    梶原郁郎

    日本教科内容学会誌   3   21 - 34   2017

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • J.デューイの地理学習の『民主主義と教育』における構造的位置 Reviewed

    梶原郁郎

    教育思想   44   21 - 36   2017

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 面積の微分を視る教授学習過程-授業内容の構想とその効果- Reviewed

    梶原郁郎

    教授学習心理学研究   13 ( 1 )   36 - 47   2017

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 普通教育論の視座からキャリア教育を問い直す-理科教育を通した「職業教育」の内容と方法- Reviewed

    梶原郁郎

    教育方法学研究   42   1 - 11   2017

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 謎解き読みによる「一つの花」の授業内容構想-感想主義の文学教育を克服する教育実習事後指導-

    梶原郁郎・國弘夏妃

    愛媛大学教育実践総合センター紀要   34   55 - 66   2017

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • 総合学習と教科学習とを関係づける経験の現状調査-「もの作り総合学習」の実施率と大学生の総合学習観-

    梶原郁郎

    愛媛大学教育学部紀要   63   39 - 48   2016

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • 学習指導要領(2008)の新自由主義的性格-知性の形態と態度の形態との内的関係- Reviewed

    梶原郁郎

    東北教育学会研究紀要   19   1 - 14   2016

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 教科内容学としての教育課程研究-J.デューイの教育理論に基づく教育過程の内容構想- Reviewed

    梶原郁郎

    日本教科内容学会誌   2   13 - 25   2016

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 教育実習の事後指導を実質化する事例研究(Ⅱ)-新たな授業内容構想における事後指導内容の応用可能性-

    梶原郁郎・東勇汰

    愛媛大学教育実践総合センター紀要   33   77 - 86   2016

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • 0の段のかけ算の学習援助-授業内容の構想とその効果- Reviewed

    梶原郁郎

    教授学習心理学研究   11 ( 2 )   66 - 76   2015

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 算数教育における他者形成を促す道徳教育-算数と道徳に関するアンケート調査を踏まえて- Reviewed

    梶原郁郎

    東北教育学会研究紀要   18   1 - 14   2015

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 教科内容学構築の基礎条件-J.S.ブルーナーの『教育の過程』に立ち返る- Reviewed

    梶原郁郎

    日本教科内容学会誌   1   15 - 28   2015

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 教育実習の事後指導を実質化する事例研究-内容研究を前提とする教授学習過程研究の立場から-

    梶原郁郎

    愛媛大学教育実践総合センター紀要   32   153 - 168   2015

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • 教育課程行政における意欲主義の展開-意欲の次にくる評価項目-

    梶原郁郎

    愛媛大学教育学部紀要   62   11 - 24   2015

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • J.デューイの熟慮的思考 reflective thinking の道徳教育における役割-行為に連動可能な社会認識形成-

    梶原郁郎

    愛媛大学教育学部紀要   61   11 - 20   2014

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • 教育過程分析の基礎条件-内容と方法に関するJ.デューイの二元論を踏まえて- Reviewed

    梶原郁郎

    日本デューイ学会紀要   54   65 - 74   2013

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 戦後生活単元学習批判の批判と継承-J.デューイの自然科学教育論を踏まえて-

    梶原郁郎

    日本デューイ学会紀要   53   221 - 230   2012

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 『君たちはどう生きるか』(吉野源三郎)の社会認識形成論-視座転換を可能とする他者認識の段階的形成の筋道-

    梶原郁郎

    愛媛大学教育学部紀要   58   1 - 20   2011

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • J.デューイの教育哲学における個人と世界の一元論-事物認識形成と他者認識形成両論上の意味- Reviewed

    梶原郁郎

    日本デューイ学会紀要   52   193 - 202   2011

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • J.デューイの二元論哲学批判の『民主主義と教育』における構造的位置 Reviewed

    梶原郁郎

    日本デューイ学会紀要   50   65 - 74   2009

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • J.デューイの二元論批判と教育課程論-自然学と人文学との関係に着目して- Reviewed

    梶原郁郎

    浜松学院大学研究論集   5   13 - 25   2009

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • 科学の陶冶的価値と実用的価値-勝田守一の教養論を肉付けする具体的検討-

    梶原郁郎

    浜松学院大学研究論集   4   33 - 51   2008

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • J.デューイの連続概念をめぐる勝田守一のデューイ批判の批判と継承 Reviewed

    梶原郁郎

    日本デューイ学会紀要』第48号   48   181 - 190   2007

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 直観 intuition という認識形態-微分を視る- Reviewed

    梶原郁郎

    浜松学院大学研究論集   3   51 - 66   2007

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • 幼児の概念形成の思考過程-学校期の「知識を使えない病」との対照的関係-

    梶原郁郎

    浜松学院大学短期大学部研究論集   3   1 - 19   2007

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • J.デューイの転移論に基づく歴史教育内容の生産方法-砂糖作りの仕事から『砂糖の世界史』(川北稔)への知的移行- Reviewed

    梶原郁郎

    日本デューイ学会紀要   47   35 - 46   2006

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 普通教育の概念構想への一視座―科学の知識による職業教育と道徳教育

    梶原郁郎

    浜松学院大学短期大学部研究論集   2   13 - 28   2006

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • J.デューイの経験主義における潜在的カリキュラム論-知識獲得形態と社会的態度との対応関係に着目して- Reviewed

    梶原郁郎

    日本デューイ学会紀要   46   55 - 62   2005

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • J.デューイの経験主義における歴史の学習段階論-他者認識の段階的形成の筋道- Reviewed

    梶原郁郎

    教育方法学研究   29   49 - 60   2004

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • J.デューイにおけるJ.ヘルバルト表象心理学の批判・継承-進歩主義社会を意図する経験主義の構想手続き-

    梶原郁郎

    東北大学大学院教育学研究科研究年報   52   207 - 222   2004

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • 経験主義の学習組織論における仕事と地理・歴史の認識連関-幼児の言語獲得過程に遡って-

    梶原郁郎

    日本デューイ学会紀要   44   149 - 155   2003

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • J.デューイの教育内容論の分析視点-民主主義社会論から導出されるその分析視点-

    梶原郁郎

    東北大学大学院教育学研究科研究年報   51   125 - 140   2003

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • J.デューイの形式陶冶批判-[進歩主義-経験主義]の認識論的関係の構成手続き-

    梶原郁郎

    日本デューイ学会紀要   43   205 - 210   2002

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 経験主義の学習組織論における概念形成の連続的発展過程-その個人的側面- Reviewed

    梶原郁郎

    東北教育学会研究紀要   4   1 - 12   2001

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 現代青年論への射程-「私化」をどう読むか-

    梶原郁郎

    東北大学教育学部研究年報   48   111 - 121   2000

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • 「脱産業化社会」におけるアイデンティティの一姿形とその社会的意味

    梶原郁郎

    東北大学教育学部(教育行政学・学校管理・教育内容研究室)研究集録   30   15 - 27   1999

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

▼display all

Books and Other Publications

  • 教育方法・技術論ー主体的・対話的で深い学びに向けてー

    ( Role: Joint Work)

    大学図書出版  2018 

     More details

    Language:Japanese   Book type:Textbook, survey, introduction

  • 教科教育と道徳教育

    梶原郁郎( Role: Joint Work)

    一藝社  2014 

     More details

    Total pages:13   Responsible for pages:150-162   Language:Japanese   Book type:Textbook, survey, introduction

  • 学力の射程

    梶原郁郎( Role: Joint Work)

    一藝社  2013 

     More details

    Total pages:13   Responsible for pages:54-66   Language:Japanese   Book type:Textbook, survey, introduction

  • 4歳児の生活と保育内容の実際を確かめよう

    梶原郁郎( Role: Joint Work)

    保育出版社  2008 

     More details

    Total pages:4   Responsible for pages:126-129   Language:Japanese   Book type:Textbook, survey, introduction

  • 教師のキャリア形成と教育学-専門的技能形成を支援できる教育学(者)の基礎条件-

    梶原郁郎( Role: Joint Work)

    税務経理協会  2006 

     More details

    Total pages:25   Responsible for pages:162-186   Language:Japanese   Book type:Scholarly book

  • どんぐりせんべい

    梶原郁郎・関内栄志( Role: Joint Work)

    評論社  2001 

     More details

    Total pages:4   Responsible for pages:196-199   Language:Japanese   Book type:General book, introductory book for general audience

▼display all

Presentations

  • 教科内容学は実践研究にどう取り組むか-教科内容学会の【課題】の現状-

    梶原郁郎

    学内プロジェクト会議  2020.2  鳴門教育大学

     More details

    Event date: 2020.2

    Language:Japanese   Presentation type:Public discourse, seminar, tutorial, course, lecture and others  

    Venue:鳴門教育大学  

Teaching Experience (On-campus)

  • Instructional Theory on Moral education Major achievement

    2023Year

  • Curriculum Content and Organization Major achievement

    2023Year

  • 実習Ⅱ

    2017Year

    教職大学院教員で担当

  • 課題研究Ⅲ

    2017Year

    教職大学院の教員で担当

  • 課題研究Ⅱ

    2017Year

    教職大学院の教員で担当

  • 現代教員論

    2017Year

▼display all

Guidance results

  • 2023

    Type:Achievement of Professional Schools for Teacher Education training guidance

    Number of people receiving guidance :3people 

  • 2022

    Type:Achievement of Professional Schools for Teacher Education training guidance

    Number of people receiving guidance :2people 

  • 2021

    Type:Achievement of Professional Schools for Teacher Education training guidance

    Number of people receiving guidance :2people 

  • 2020

    Type:Achievement of Professional Schools for Teacher Education training guidance

    Number of people receiving guidance :2people 

  • 2019

    Type:Achievement of Professional Schools for Teacher Education training guidance

    Number of people receiving guidance :2people 

  • 2018

    Type:Achievement of Professional Schools for Teacher Education training guidance

    Number of people receiving guidance :2people 

  • 2017

    Type:Achievement of Professional Schools for Teacher Education training guidance

    Number of people receiving guidance :2people 

▼display all

Other educational achievements

  • 出前講義(「できる」学力・「わかる」学力)(日川高校)

    2023

  • 出前講義(「できる」学力・「わかる」学力)(甲府西高校)

    2023

  • 出前講義(甲府昭和高校)

    2021

  • 出前講義(沼津西高校)

    2021

  • 出前講義(2020年10月16日:甲府昭和高校)

    2020

  • 「できる」学力・「わかる」学力

    2018

  • 出前講義(2018年12月14日:甲府西高校)

    2018

  • 出張講義(2018年8月17日:南西中学校)

    2018

  • 出張講義(2018年7月23日:ひばりが丘高校)

    2018

  • 附属小学校道徳部会指導助言(2018年5月21日、6月23日、2019年2月18日)

    2018

▼display all

Social Activities

  • 「できる」学力・「わかる」学力

    2022.12

  • 初任者研修会

    2022.10

  • 「できる」学力と「わかる」学力

    Role(s): Lecturer

    甲府西高校  2019.12

  • 「できる」学力と「わかる」学力

    Role(s): Lecturer

    日川高校  2019.12

  • 「考える」道徳の授業づくり-内容・方法・評価をどう作るか-

    長坂中学校  2019.10

  • 「できる」学力と「わかる」学力

    Role(s): Lecturer

    甲府昭和高校  2019.10

  • 「考える」道徳の授業づくり-内容・方法・評価をどう作るか-

    Role(s): Lecturer

    長坂中学校  2019.6

  • 「できる」学力と「わかる」学力

    Role(s): Lecturer

    甲府南高校  2019.6

  • 道徳教育フォーラム

    Role(s): Panelist

    山梨大学  2018.11

     More details

    Audience: Teachers, General

    「考える」道徳の授業づくり-内容・方法・評価を捉えなおす-

▼display all

Committee Memberships

  • 日本教授学習心理学会   理事  

    2020   

      More details

    Committee type:Others

  • 教科内容学会   理事  

    2014