Updated on 2024/05/01

写真a

 
Gotoh Kenjiroh
 
Organization
Graduate Faculty of Interdisciplinary Research Faculty of Education Education (Social education) Associate Professor
Title
Associate Professor

Research History

  • Yamanashi Gakuin University

    2023.4

  • University of Yamanashi   Associate Professor

    2015.12

  • University of Yamanashi   Senior Assistant Professor

    2013.9 - 2015.11

  • 広島大学大学院教育学研究科   特任助教

    2012.4 - 2013.8

  • 広島市立高校   非常勤講師

    2008.4 - 2011.3

Education

  • Hiroshima University

    - 2012.3

      More details

    Country: Japan

    Course: Doctor later

  • Hiroshima University

    - 2009.3

      More details

    Country: Japan

    Course: Doctor prophase

  • Naruto University of Education

    - 2007.3

      More details

    Country: Japan

Degree

  • Ph. D. ( 2012.3   Hiroshima University )

Research Areas

  • Humanities & Social Sciences / Education on school subjects and primary/secondary education  / 社会科教育

Research Interests

  • 社会科教育思想研究,ゲートキーピング,実践知,市民育成に関わる人材育成

Subject of research

  • 社会科教育思想,特に社会科教育に携わる研究者と教師が持つ形式知・実践知・暗黙知とその獲得過程,要因の解明と,社会科教育における「人材」育成への還元

Proposed theme of joint or funded research

  • 社会改善,社会づくりを担う市民の育成や支援の実践的研究

     More details

    Possible form of cooperation:Cooperative Research Type of joint or funded research proposed:Wish to undertake joint research with industry and other organizations including private sector.

Research Projects

  • 教科横断的な市民育成のための「言葉」「概念」に関する探索的研究  Major achievement

    Grant number:23K17613  2023.6 - 2026.3

    挑戦的研究(萌芽)

      More details

    Authorship:Principal investigator  Grant type:Competitive  Type of fund::Science research expense

  • 問題解決型PBLを導入した広領 域STEM+Aの授業モデル・評価に 関する発展的研究

    2022 - 2025

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s)  Type of fund::Science research expense

  • 一般教員の教科等横断的な学習デザイン・評価力養成プログラムの開発

    2020 - 2023

    豊嶌啓司

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s)  Type of fund::Science research expense

  • 主権者教育の担い手のコラボレーションを促す実践研究

    2017 - 2019

    平成29年度 若手研究(B)

    後藤賢次郎

      More details

    Authorship:Principal investigator  Type of fund::Science research expense

  • 教科教育学のパラダイムと社会的責任の国際比較-社会科教育研究者が果たす役割とは-

    2015 - 2017

    基盤B

    草原和博

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s)  Type of fund::Science research expense

  • 社会科教育研究・実践の改善に資する「研究法ハンドブック」の日米共同開発

    2010 - 2012

    草原和博

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s)  Type of fund::Science research expense

▼display all

Papers

  • イメージマップ作りを通した市民育成に関する調査(1)-小学校国語科教師を対象に- Major achievement

    藤森啓太,後藤賢次郎

    教育実践総合センター研究紀要   ( 29 )   283 - 297   2024.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • 社会科教育の教員,実務家教員,教科専門の教員による教職大学院の科目の省察と改善 Major achievement

    後藤賢次郎

    教育実践総合センター研究紀要   ( 29 )   81 - 101   2024.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • 対抗社会化を目指す中等歴史教育の授業構成-民主主義論からの考察とモデル単元の提案- Major achievement

    小田切瑞生,後藤賢次郎

    山梨大学教育学部紀要   ( 33 )   277 - 290   2023.2

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • Background and Potential of Mock Lesson Research as Social Studies Research Reviewed Major achievement

    45 ( 3 )   37 - 50   2022.12

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    DOI: 10.18993/jcrda.jp.45.3_37

  • A Lesson Plan for Citizenship Education by Defining the Role of Critical Thinking Major achievement

    27   465 - 480   2022.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • How Did Teachers Relate to and Think about New Subjects in Social Studies Education at the Graduate School of Education? Major achievement

    GOTO Kenjiro

    ( 31 )   277 - 297   2021.2

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • How Do We Become Citizen Educator: Focusing on Formal / Informal Learning of Persons from Different Fields, School Types, and Environments Major achievement

    KEnjiro GOTO

    ( 30 )   261 - 280   2020.2

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • 1990年代の日本の教科教育研究が東アジアの留学生に与えた方法論的インパクト-日本留学経験を持つ中国・韓国の社会系教科教育研究者のライフコースから- Major achievement

    渡部竜也,南浦涼介,後藤賢次郎,斉藤仁一朗

    東京学芸大学紀要 人文社会科学系Ⅱ 70集   1 - 12   2019.1

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • A Study on the Development of Perceptions of Social Studies and Career Design of Undergraduates Students : By Using of the Image-Maps and Life Story Chart Major achievement

    ( 26 )   99 - 118   2018.3

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 日米の社会科教育研究は「思想」をどのように捉えてきたか-方法論的考察を通して- Invited Major achievement

    後藤賢次郎

    社会科教育論叢   ( 50 )   111 - 120   2017.3

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • Visualizing and Sharing of Perceptions of Social Studies: By Using of Radar-Chart and Image-Maps Methods Major achievement

    ( 第25号 )   117 - 126   2017.3

     More details

    Language:Japanese  

  • Social Scientist' Perceptions of Social Studies: Based on the Interviews of Researchers of University of Yamanashi Major achievement

    17   109 - 120   2016.3

     More details

    Language:Japanese  

  • The Japanese Researcher's Perceptions of Social Studies Lesson: Focus on the Relationship between " Theory and Practice" Major achievement

    16   125 - 132   2015.3

     More details

    Language:Japanese  

  • American Researchers' Perceptions of the Purposes and Methods of Social Studies Education Research Reviewed Major achievement

    The Bulletin of Japanese Curriculum Research and Development   37 ( 1 )   85 - 94   2014.6

     More details

    Language:Japanese  

  • 研究概要 小中高の連続性と固有性に注目した社会科授業の開発 中学校歴史的分野 単元「東アジアからみる平安時代」 Major achievement

    渡邉巧,大坂遊,岡田了祐,後藤賢次郎

    広島県公民科社会科教育研究会 平成25年度研究報告書   62 - 63   2014.3

     More details

    Language:Japanese  

  • A Study on the Developments of "Thought of Social Studies" of Undergraduate Students : Based on the TA Report of Social Studies Teacher-Training Course Major achievement

    ( 61 )   57 - 66   2012.12

     More details

    Language:Japanese  

  • The Diana Hess's Perspective of Teaching Materials in Social Studies : Connecting to Children, Contents, and Real Society by Independent Teacher Reviewed Major achievement

    ( 60 )   41 - 50   2011.12

     More details

    Language:Japanese  

  • Reinterpretation of the "Progressivism" in Social Studies as Citizenship Education in the United States : Through the Discussion with the Essentialism Reviewed Major achievement

    The Journal of Educational Research   ( 9 )   1 - 10   2011.11

     More details

    Language:Japanese  

  • Textbooks and Nationhood: A case Study from Britain : Summary and Comments Major achievement

    Journal of Educational Research on Social Studies   ( 74 )   47 - 50   2011.3

     More details

    Language:Japanese  

  • The Role of Textbooks in Social Studies to Promote Relationship to Society : Comparing the Methods of Textbooks Analysis between Hess and Ravitch Major achievement

    ( 59 )   77 - 85   2010.12

     More details

    Language:Japanese  

  • A Study on the Concept of "Progressivism" as Comprehensive Explanation Framework of Social Studies : Based on Theories by Ronald W. Evans and Anna S. Ochoa-Becker Reviewed Major achievement

    Journal of Educational Research on Social Studies   ( 73 )   31 - 40   2010.11

     More details

    Language:Japanese  

  • Critical Race Theory and Education

    ( 16 )   77 - 84   2010.3

     More details

    Language:Japanese  

  • The unit design of NIE social studies to ensure developing the ability of "thinking, judgment, expression": based on the analysis of practices in junior high school Reviewed Major achievement

    The Bulletin of the Japan Society for Studies in "Newspaper in Education"   ( 4 )   61 - 70   2009.3

     More details

    Language:Japanese  

  • 社会科の性格・本質論再考に向けて--オチョアの社会認識論の社会的・歴史的背景 Major achievement

    後藤賢次郎

    教育学研究紀要   ( 54 )   543 - 548   2008.12

     More details

    Language:Japanese  

▼display all

Books and Other Publications

  • メイキング・シティズン 多様性を志向した市民的学習への変革 Major achievement

    池野範男,川口広美,福井駿,後藤賢次郎,斉藤仁一朗,空健太,橋崎頼子( Role: Joint Translation ,  Original_author: Beth C.Rubin ,  第4章 市民に求められるコミュニケーションとは)

    明石書店  2024.4 

     More details

    Total pages:294   Responsible for pages:129-169   Language:Japanese   Book type:Scholarly book

  • 身近な地域の歴史を活用して授業を作る

    後藤賢次郎( Role: Contributor)

    教育出版  2024.2 

     More details

    Total pages:4   Responsible for pages:2,3   Language:Japanese  

  • 社会系教科の評価をめぐる理論と実践 Major achievement

    ( Role: Joint Work第1章第5節 認知構成主義的なアプローチと 社会構成主義的なアプローチ,普遍主義的なアプローチから見た市民 像の実相)

    風間書房  2023.11 

     More details

    Total pages:230   Responsible for pages:75-91   Language:Japanese   Book type:Scholarly book

  • インプットとアウトプットの循環による知識の蓄積と再構成、活用

    ( Role: Joint Work)

    明治図書出版  2023.9 

     More details

    Responsible for pages:10-13   Language:Japanese   Book type:General book, introductory book for general audience

  • 社会科重要用語事典

    棚橋健治,木村博一ほか( Role: Joint Work経験主義・進歩主義,社会化・対抗社会化,分化と統合,ナショナル・スタンダード,ユニバーサルデザイン,IB・TOK)

    明治図書出版  2022.3 

     More details

    Total pages:268   Responsible for pages:40,41,62,128,141,144,175   Language:Japanese   Book type:Dictionary, encyclopedia

  • 新・教職課程演習 第17巻 中等社会系教育

    國府麻里,川口広美,後藤賢次郎ほか( Role: ContributorQ3 他教科・教科外活動との関係性について説明しなさい)

    協同出版  2021.12 

     More details

    Total pages:224   Responsible for pages:pp.37-40   Language:Japanese   Book type:Scholarly book

  • 真正の評価 テストと教育評価の新しい科学に向けて Major achievement

    渡部竜也,南浦涼介,岡田了祐,後藤賢次郎,堀田諭,星瑞希( Role: Joint Translation 第6章「学力/学習成果を捉える」)

    春風社  2021.9   ISBN:4861107563

     More details

    Total pages:318   Responsible for pages:154-177   Language:Japanese   Book type:Scholarly book

  • 中学校社会 歴史 未来をひらく Major achievement

    久留島典子,遠藤基郎,大隅清陽,大谷正敏,加藤好一,釜田聡,後藤賢次郎他19名( Role: Joint Work)

    教育出版  2021.1 

     More details

    Language:Japanese   Book type:Textbook, survey, introduction

  • 世界の研究動向から考える 社会科授業の理解に役立つ12キー概念 リレー連載1 Progressivism 進歩主義 多様なアプローチを包み込み,社会科を問い直してきた原動力

    ( Role: Contributor)

    明治図書出版  2018.3 

     More details

    Responsible for pages:124-125   Language:Japanese   Book type:General book, introductory book for general audience

  • 子どもが「学び合う」とはどういうこと?どうすればできる?

    後藤賢次郎,那須栄樹(-)

    明治図書出版  2015.10 

     More details

    Total pages:255   Responsible for pages:88-89   Language:Japanese  

  • 規範的・原理的研究とその新展開 海外研究誌に学ぶ「斬新な研究」

    後藤賢次郎(-)

    明治図書出版  2015.10 

     More details

    Total pages:277   Responsible for pages:87-103   Language:Japanese  

  • 公民学習 抽象度の高い語句の見える化ヒント 

    後藤賢次郎(52-1)

    明治図書出版  2014.12 

     More details

    Total pages:134   Responsible for pages:26-27   Language:Japanese  

  • 中等社会系教科の本質-社会科学的分析力の習得を中核に位置づける教科論-

    棚橋健治,竹中伸夫,釜本健司,田中伸,後藤賢次郎,その他12名(13-)

    協同出版  2014.10 

     More details

    Total pages:332   Responsible for pages:83-103   Language:Japanese  

  • 優れた実践に学ぶ授業作りのストラテジー(1)小学校社会科の実践に学ぶ

    草原和博,渡部竜也,釜本健司,井上奈穂,後藤賢次郎,その他17名(-)

    明治図書出版  2014.7 

     More details

    Total pages:197   Responsible for pages:132-139   Language:Japanese  

  • 小特集 水面下で動き出した?次期指導要領改訂への提言 現場とせめぎ合う議論を

    後藤賢次郎(-661)

    明治図書出版  2014.5 

     More details

    Responsible for pages:102-102   Language:Japanese  

▼display all

Presentations

  • ガチ学びにおけるSTEAM教育実践のためのポイント-教師のリフレクションを通して- Major achievement

    後藤賢次郎

    「資質・能力を育成するための授業づくり・学習評価セミナー」子供の「ガチな学び」を実践するために!  2024.3  令和2〜5年度科学研究費助成事業、基盤研究(B)「一般教員の教科等横断的な学習デザイン・評価力養成プログラムの開発」(研究代表者:豊嶌啓司)課題番号:20H01684

     More details

    Event date: 2024.3

    Language:Japanese   Presentation type:Public discourse, seminar, tutorial, course, lecture and others  

    Venue:博多JALシティ会議室  

  • 教職大学院における規範的・原理的研究の活用 -社会科教育の本質を議論することの意義と課題- Invited Major achievement

    後藤賢次郎

    全国社会科教育学会第72回全国研究大会  2023.11  全国社会科教育学会

     More details

    Event date: 2023.11

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(invited, special)  

    Venue:岡山大学  

  • 社会科における学習の自律化:論点整理 Invited Major achievement

    福岡社会科教育実践学会 第14回研究発表大会  2023.2  福岡社会科教育実践学会

     More details

    Event date: 2023.2

    Language:Japanese   Presentation type:Symposium workshop panel(nominated)  

    Venue:福岡教育大学  

    標記学会のシンポジウムの指定討論者として,登壇者の発表に対して論点整理を行なった。

  • 社会科教員養成と教職大学院の学びの接続-授業・実習・環境に関する聞き取りから- Invited Major achievement

    後藤賢次郎

    日本社会科教育学会第72回全国研究大会  2022.10  日本社会科教育学会

     More details

    Event date: 2022.10

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(invited, special)  

    Venue:オンライン  

  • 小学校国語科教師を対象とした市民育成観に関するパイロット調査-社会科を中心にした学校教育における市民育成原理の構築へ向けて- Major achievement

    藤森啓太,後藤賢次郎

    全国社会科教育学会第71回全国研究大会  2022.10  全国社会科教育学会

     More details

    Event date: 2022.10

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(general)  

    Venue:オンライン  

  • 社会科教師/社会科を学ぶ他教科教師のために教職大学院では何ができるか-「社会科の本質と目標・内容構成」の受講者への聞き取りから- Invited Major achievement

    全国社会科教育学会第71回全国研究大会  2022.10  全国社会科教育学会

     More details

    Event date: 2022.10

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(invited, special)  

    Venue:福岡教育大学  

  • 模擬授業指導から考える-理論と実践の接続と教師教育者の専門性- Major achievement

    後藤賢次郎,斉藤仁一朗

    言語文化教育研究学会 第81回例会  2022.2  言語文化教育研究学会 企画委員会

     More details

    Event date: 2022.2

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(general)  

    Venue:オンライン  

  • 授業改善を促す教師のリフレクション Major achievement

    福岡社会科教育実践学会 第13回研究発表会  2022.2  福岡社会科教育実践学会

     More details

    Event date: 2022.2

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(general)  

    Venue:オンライン  

  • 社会科教育の教員,実務家教員,教科専門の教員による教職大学院の科目の省察と改善 Major achievement

    全国社会科教育学会第70回全国研究大会  2021.10  全国社会科教育学会

     More details

    Event date: 2021.10

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(general)  

    Venue:オンライン  

  • 「市民育成者」育成に関わる大学教員の声-教職大学院科目「社会科の本質と目標・内容構成」に関する聞き取り調査をもとに-」 Major achievement

    シティズンシップ教育研究大会2021  2021.10  日本シティズンシップ教育フォーラム

     More details

    Event date: 2021.10

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(general)  

  • ホンマにトキメかなアカンのですか Major achievement

    後藤賢次郎,瀬尾匡輝,櫨佳世

    第9回研究集会「トキメキ Sparkring Joy」  2021.8  言語文化教育研究学会

     More details

    Event date: 2021.8

    Language:Japanese   Presentation type:Symposium workshop panel(public)  

  • トキメキの国ALCE Major achievement

    後藤賢次郎,佐野香織,瀬尾匡輝,中川正臣,福村真紀子,古屋憲章

    第9回研究集会「トキメキ Sparkling Joy」  2021.8  言語文化教育研究学会

     More details

    Event date: 2021.8

    Language:Japanese   Presentation type:Symposium workshop panel(public)  

  • 社会科教員養成における模擬授業の意義はどのように語られてきたのか-論文レビューをもとにして- Major achievement

    斉藤仁一朗,後藤賢次郎

    社会系教科教育学会  2021.2 

     More details

    Event date: 2021.2

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(general)  

    Venue:オンライン  

  • 教職大学院における社会科教育の新科目に担当教員たちはどのように関わり,何を考えてきたか Major achievement

    後藤賢次郎

    全国社会科教育学会第68回全国研究大会  2019.11  全国社会科教育学会

     More details

    Event date: 2019.11

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

    Venue:島根大学  

  • もやもや事例へのコメント-教科教育の立場から- Major achievement

    第6回研究集会「つながりの向こうへ,」  2019.8  言語文化教育研究学会

     More details

    Event date: 2019.8

    Language:Japanese   Presentation type:Symposium workshop panel(nominated)  

    Venue:山梨大学  

    ワークショップで取り上げた実践に対して,教科教育の立場からコメントを行った。

  • 多様な市民性教育の担い手の教育観-自身の専門性をどのように語るかに注目して-

    後藤賢次郎

    第6回研究集会「つながりの向こうへ,」  2019.8  言語文化教育研究学会

     More details

    Event date: 2019.8

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

    Venue:山梨大学  

  • 学びを社会に開く社会科の学習デザインとは Major achievement

    福岡社会科教育実践学会 第10回研究発表大会  2019.2 

     More details

    Event date: 2019.2

    Language:Japanese   Presentation type:Symposium workshop panel(nominated)  

    指定討論者として,シンポジストの発表の論点整理を行った。

  • 私たちはどのように市民育成者になっていくのか -分野・学校種・環境の異なる人々のフォーマル/インフォーマルな学びに注目して- Major achievement

    後藤賢次郎

    日本社会科教育学会第68回大会  2018.11  日本社会科教育学会

     More details

    Event date: 2018.11

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(general)  

    Venue:奈良教育大学  

  • 社会に開かれた高校社会系教科教育実践はどうありうるか

    泉貴久,池尻良平,吉川遼,澄川靖信,田中一裕

    全国社会科教育学会第67回全国研究大会 大会企画型フォーラム  2018.10  全国社会科教育学会

     More details

    Event date: 2018.10

    Language:Japanese   Presentation type:Symposium workshop panel(nominated)  

    Venue:山梨大学  

    学会シンポジウムのテーマ「社会に開かれた社会科教育」を受けて,高校での実践の可能性と課題について,発表者による基調提案ののち,発表と参加者を交えたラウンドテーブルを行った。その企画,コーディネーター,ファシリテーターを務めた。

  • 教科教育学研究者のキャリアパスとアイデンティティ (1)アジアの研究者の比較研究

    教育ヴィジョン研究センター(EVRI) 「教育の専門家」研究ユニット 研究拠点創成フォーラムNo.4 教育学研究者と教師教育者の アイデンティティ  2018.3  広島大学 教育ヴィション研究センター(EVRI)

     More details

    Event date: 2018.3

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(general)  

    Venue:広島大学  

  • 若手教師教育者の教育実践とその背景-大学院生はいかにして教師教育者になるのか-

    教育ヴィジョン研究センター(EVRI) 「教育の専門家」研究ユニット 研究拠点創成フォーラムNo.4 教育学研究者と教師教育者の アイデンティティ  2018.3  広島大学 教育ヴィション研究センター(EVRI)

     More details

    Event date: 2018.3

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(general)  

    Venue:広島大学  

  • 私たちは如何にして社会科教育研究者になるのか 個人史・社会史からみた研究者の変革的成長の過程を手がかりにして Major achievement

    全国社会科教育学会第66回研究大会  2017.10  全国社会科教育学会

     More details

    Event date: 2017.10

    Language:Japanese   Presentation type:Symposium workshop panel(public)  

    Venue:広島大学  

  • 社会科教育学で創出された知を教員養成の場へ如何に還元するか 若手研究者による挑戦 Major achievement

    全国社会科教育学会第66回大会  2017.10  全国社会科教育学会

     More details

    Event date: 2017.10

    Language:Japanese   Presentation type:Symposium workshop panel(public)  

    Venue:広島大学  

  • 社会科教員養成課程における学生の社会科教育観の変容と進路選択 -山梨大学教育人間科学部生によるイメージマップとライフストーリーチャートを事例として- Major achievement

    日本社会科教育学会第67回大会  2017.9  日本社会科教育学会

     More details

    Event date: 2017.9

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(general)  

    Venue:千葉大学  

  • オセアニアの場合  Major achievement

    教科教育学のパラダイム 世界の社会科教育の研究者と教育者が語る研究観,教育観,そして社会的責任とその関とは  2017.3  科研・基盤研究(B)「教科教育学のパラダイムと社会的責任の国際比較 社会科教育研究者が果たす役割とは」

     More details

    Event date: 2017.3

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(general)  

    Venue:広島大学  

  • ナショナル・スタンダードをめぐるダイアン・ラヴィッチの翻意-教育史研究者・政策立案者としての活動と市民育成観に注目して- Major achievement

    後藤賢次郎

    全国社会科教育学会  2016.10  全国社会科教育学会

     More details

    Event date: 2016.10

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(general)  

    Venue:広島大学  

  • 日本の教科教育研究者の教育・研究活動とそれを取り巻く文脈-二人の社会科教育研究者の事例から- Major achievement

    後藤賢次郎,山田秀和

    教科教育学のパラダイム 世界の社会科教育の研究者と教育者が語る研究観,教育観,そして社会的責任とその関とは  2016.3 

     More details

    Event date: 2016.3

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(general)  

    Venue:大阪大学中之島センター  

  • 社会科教育思想研究の目指すもの-本質論と日々の実践との接続- Major achievement

    後藤賢次郎

    2015.10  岡山社会科授業研究会

     More details

    Event date: 2015.10

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(invited, special)  

    Venue:岡山大学  

  • 今,社会科教育の本質を考える-「特別」から「日々の授業」へ- Major achievement

    後藤賢次郎

    2015.9  河口湖畔教育協議会社会科学習会

     More details

    Event date: 2015.9

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(invited, special)  

    Venue:富士河口湖町立小立小学校  

  • 社会科の本質論を日々の単元・授業実践へ Major achievement

    2015.8  甲府市教育協議会

     More details

    Event date: 2015.8

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(invited, special)  

    Venue:山梨県中小企業人材開発センター  

  • NIE学習の実践に向けて-社会科を例に- Major achievement

    後藤賢次郎

    2015.5  小菅村立小菅小学校

     More details

    Event date: 2015.5

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(invited, special)  

    Venue:小菅村立小菅小学校  

  • 社会科の研究と実践のはざまでⅠ 専門科学者の社会科教育へのまなざしから見える可能性 Major achievement

    後藤賢次郎

    2014.11  全国社会科教育学会

     More details

    Event date: 2014.11

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(general)  

    Venue:愛媛大学  

  • 新聞っておもしろい NIEの可能性 社会系教科目を例に Major achievement

    後藤賢次郎

    2014.6  山梨県NIE推進協議会

     More details

    Event date: 2014.6

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(invited, special)  

    Venue:甲府市総合市民会館 大会議室  

  • Profile of prof. Evans and the brief history of research works Major achievement

    2014.3 

     More details

    Event date: 2014.3

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(general)  

  • 社会科教育研究は何のためにすべきか-カリキュラム研究を視点にして- Major achievement

    斉藤仁一朗,草原和博,後藤賢次郎,池尻良平,古田雄一

    全国社会科教育学会 第62回全国研究大会 発表要旨集録  2013.11  全国社会科教育学会

     More details

    Event date: 2013.11

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(general)  

    Venue:山口大学  

  • 社会科教育の研究者・実践家は何を考えているのか-社会科教育思想研究の可能性- Major achievement

    後藤賢次郎

    全国社会科教育学会 第62回全国研究大会 発表要旨集録  2013.11  全国社会科教育学会

     More details

    Event date: 2013.11

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(general)  

    Venue:山口大学  

  • 社会科歴史授業「摂関政治」の開発-小・中・高の連続性・段階性を踏まえて- Major achievement

    後藤賢次郎,岡田了祐,渡邉巧,大坂游

    2013.7  鳴門社会科教育学会

     More details

    Event date: 2013.7

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(general)  

    Venue:鳴門教育大学  

  • アメリカ在住研究者の社会科研究観-比較考察からみる共通性と多様性- Major achievement

    川口広美,後藤賢次郎

    2012.8  全国社会科教育学会

     More details

    Event date: 2012.8

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(general)  

    Venue:キャンパスイノベーションセンター東京  

  • ロナルド W. エヴァンズの社会科研究者観‐ラッグ研究における研究方法に注目して‐ Major achievement

    後藤賢次郎

    2011年度 全国社会科教育学会 第60回 全国研究大会 発表要旨集録   2011.10  全国社会科教育学会

     More details

    Event date: 2011.10

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(general)  

    Venue:広島大学  

  • 米国の進歩主義教育思想と社会科教育研究 Major achievement

    後藤賢次郎

    2011.8  全国社会科教育学会

     More details

    Event date: 2011.8

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(general)  

    Venue:広島大学  

  • 歴史教育論者バンスレッドライトによる授業分析から見える教育内容観と子ども観 Major achievement

    後藤賢次郎

    2010年度 第22回 研究発表大会発表要旨集録  2011.2  社会系教科教育学会

     More details

    Event date: 2011.2

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(general)  

    Venue:兵庫教育大学  

  • 子どもが主体となる学習における「教師」と「知識」の役割‐初等社会科問題解決学習実践へのオチョアの分析を手がかりに‐ Major achievement

    後藤賢次郎

    2010.11  中国四国教育学会

     More details

    Event date: 2010.11

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(general)  

    Venue:香川大学  

  • 論争問題の討議学習を主張するヘスの裁判所教材‐ヘスの教育思想と教材との関係を分析視点として‐ Major achievement

    後藤賢次郎

    2010年度 全国社会科教育学会 第59回 全国研究大会 発表要旨集録  2010.10  全国社会科教育学会

     More details

    Event date: 2010.10

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(general)  

    Venue:同志社大学  

  • 日本の社会科教育学研究における哲学的研究の特質と課題‐米国研究者の「思想」を取り上げる研究に注目して‐ Major achievement

    後藤賢次郎

    2010.10  全国社会科教育学会

     More details

    Event date: 2010.10

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(general)  

    Venue:キャンパスイノベーションセンター東京  

  • 本質主義との対立的議論を超越した「進歩主義」概念‐本質主義者ラヴィッチの批判に対する反批判の分析を通して‐ Major achievement

    後藤賢次郎

    日本公民教育学会 第21回全国研究大会 発表要旨集録  2010.6  日本公民教育学会

     More details

    Event date: 2010.6

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(general)  

    Venue:京都教育大学  

  • 現実社会への関わりを強調する社会科論における知識の位置づけ‐HessおよびRavitchの社会系教科書分析手法の比較を通して‐ Major achievement

    後藤賢次郎

    2009年度 第21回 研究発表大会 発表要旨集録  2010.2  社会系教科教育学会

     More details

    Event date: 2010.2

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(general)  

    Venue:兵庫教育大学  

  • 進歩主義としての社会科とその批判‐D. ラヴィッチの批判を手がかりに‐ Major achievement

    後藤賢次郎

    2009年度 全国社会科教育学会 第58回大会 全国研究大会 発表要旨集録  2009.10  全国社会科教育学会

     More details

    Event date: 2009.10

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(general)  

    Venue:弘前大学  

  • 社会科の性格・本質論再考に向けて‐オチョアの社会認識論の社会的・歴史的背景- Major achievement

    後藤賢次郎

    2008.11  中国四国教育学会

     More details

    Event date: 2008.11

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(general)  

    Venue:愛媛大学  

  • 思考・判断・表現力の成長を保証するNIE社会科授業‐中学校単元「石見銀山の世界遺産逆転登録の秘密を探ろう!」の実践から‐ Major achievement

    小原友行,田口紘子,池田礼,大國沙輝子,兼原昌大,後藤賢次郎

    日本NIE学会第5回大会 発表要旨集録  2008.11  日本NIE学会

     More details

    Event date: 2008.11

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(general)  

    Venue:福岡教育大学  

  • 社会科の性格・本質論再考に向けて-オチョアのカリキュラム編成論をてがかりに- Major achievement

    後藤賢次郎

    2008年度 全国社会科教育学会 第57回全国研究大会 発表要旨集録  2008.10  全国社会科教育学会

     More details

    Event date: 2008.10

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(general)  

    Venue:宮崎大学  

▼display all

Teaching Experience (On-campus)

  • Relay Seminars for Introduction to Each Discipline of the Faculty

    2023Year

  • Theme Exercises for Career Design Major achievement

    2023Year

  • Social Studies as a School Subject Major achievement

    2023Year

  • Civics Education Major achievement

    2023Year

  • Teaching of Social Studies from 9 to 12 Major achievement

    2023Year

  • 初等社会科教育学 Major achievement

    2023Year

  • 課題研究Ⅰ Major achievement

    2022Year  Type of subject:Master's (Graduate School)

  • 課題研究Ⅱ

    2022Year  Type of subject:Master's (Graduate School)

  • 課題研究Ⅲ

    2022Year  Type of subject:Master's (Graduate School)

  • 課題研究Ⅲ

    2021Year  Type of subject:Master's (Graduate School)

  • 課題研究Ⅱ

    2021Year  Type of subject:Master's (Graduate School)

  • 課題研究Ⅰ Major achievement

    2021Year  Type of subject:Master's (Graduate School)

  • 課題研究Ⅰ Major achievement

    2020Year  Type of subject:Master's (Graduate School)

  • 課題研究Ⅲ

    2020Year  Type of subject:Master's (Graduate School)

  • 課題研究Ⅱ

    2020Year  Type of subject:Master's (Graduate School)

  • 初等社会科教育学 Major achievement

    2020Year  Type of subject:Professional education (undergraduate)

  • 社会科教育学研究法

    2017Year  Type of subject:Other (undergraduate)

  • 教育課程論 Major achievement

    2017Year

  • 教育課程と学力形成 Major achievement

    2017Year  Type of subject:Common education (undergraduate)

  • 社会科教育学特論演習 Major achievement

    2017Year  Type of subject:Master's (Graduate School)

  • 教育課程臨床論 Major achievement

    2017Year  Type of subject:Common education (undergraduate)

  • 比較社会科教育学 Major achievement

    2017Year  Type of subject:Professional education (undergraduate)

  • 初等社会科教育学 Major achievement

    2016Year

  • 比較社会科教育論 Major achievement

    2015Year  Type of subject:Professional education (undergraduate)

  • 社会科授業構成論 Major achievement

    2015Year  Type of subject:Professional education (undergraduate)

  • 教職実践演習 Major achievement

    2015Year  Type of subject:Professional education (undergraduate)

  • 学部入門ゼミ

    2015Year  Type of subject:Professional education (undergraduate)

  • 中等社会科教育法Ⅱ Major achievement

    2015Year  Type of subject:Professional education (undergraduate)

  • 社会科教育学研究法 Major achievement

    2015Year  Type of subject:Professional education (undergraduate)

  • キャリア形成のための作文演習 Major achievement

    2015Year  Type of subject:Common education (undergraduate)

  • 公民科教育法 Major achievement

    2015Year  Type of subject:Professional education (undergraduate)

  • 初等社会科教育学(後期) Major achievement

    2015Year  Type of subject:Professional education (undergraduate)

  • 初等社会科教育学(前期) Major achievement

    2015Year  Type of subject:Professional education (undergraduate)

  • 教育課程と学力形成

    2014Year  Type of subject:Common education (undergraduate)

  • 教育課程論

    2014Year  Type of subject:Common education (undergraduate)

  • 社会科課程論 Major achievement

    2014Year  Type of subject:Professional education (undergraduate)

  • 社会科教育史 Major achievement

    2014Year  Type of subject:Professional education (undergraduate)

  • 社会科教育学概論 Major achievement

    2014Year  Type of subject:Professional education (undergraduate)

▼display all

Guidance results

  • 2022

    Type:Achievement of Professional Schools for Teacher Education training guidance

    Number of people receiving guidance :4people 

    Graduation / pass / number of people awarded degrees :3people 

  • 2021

    Type:Achievement of Professional Schools for Teacher Education training guidance

    Number of people receiving guidance :4people 

  • 2020

    Type:Achievement of Professional Schools for Teacher Education training guidance

    Number of people receiving guidance :3people 

  • 2020

    Type:Undergraduate (Major A course)graduation thesis guidance  Period:12months

    Number of people receiving guidance :1people 

  • 2019

    Type:Master's (Major B course)dissertations guidance

    Number of people receiving guidance :1people  (Overseas students):1people

  • 2019

    Type:Undergraduate (Major A course)graduation thesis guidance

    Number of people receiving guidance :2people 

  • 2019

    Type:Achievement of Professional Schools for Teacher Education training guidance

    Number of people receiving guidance :2people 

  • 2018

    Type:Undergraduate (Major A course)graduation thesis guidance  Period:12months  Year guidance time:150hours

    Number of people receiving guidance :3people 

  • 2018

    Type:Master's (Major B course)dissertations guidance  Period:12months  Year guidance time:260hours

    Number of people receiving guidance :1people 

  • 2018

    Type:Achievement of student guidance (graduate school)  Period:10months  Year guidance time:90hours

    Number of people receiving guidance :1people  (Overseas students):1people

  • 2017

    Type:Undergraduate (Major A course)graduation thesis guidance  Period:12months

    Number of people receiving guidance :3people 

  • 2017

    Type:Achievement of student guidance (graduate school)  Period:12months  Year guidance time:70hours

    Number of people receiving guidance :2people 

  • 2016

    Type:Undergraduate (Major A course)graduation thesis guidance  Period:11months  Year guidance time:150hours

    Number of people receiving guidance :3people  (Overseas students):1people

    Graduation / pass / number of people awarded degrees :3people  (Overseas students):1people

  • 2016

    Type:Achievement of student guidance (Undergraduate)  Period:6months  Year guidance time:70hours

    Number of people receiving guidance :1people 

  • 2016

    Type:Master's (Major B course)dissertations guidance  Year guidance time:140hours

    Number of people receiving guidance :1people 

    Number of teachers:2people

▼display all

Other undergraduate student guidance

  • 2020

    Guidance of overseas student - total time:70hours

    Supervision of teaching practice and factory tours and research - total time:6hours

  • 2018

    Guidance of overseas student - total time:70hours

    Supervision of teaching practice and factory tours and research - total time:6hours

  • 2017

    Guidance of overseas student - total time:70hours

    Supervision of teaching practice and factory tours and research - total time:6hours

  • 2016

    Guidance of overseas student - total time:70hours

    Supervision of teaching practice and factory tours and research - total time:6hours

Teaching achievements

  • FD研修会にて「新学習指導要領を踏まえた小・中・高の社会科授業実践 教科教育科目はどのように関わっていくか」というタイトルで発表した。

    2018.01.17

Other educational achievements

  • ・模擬授業を実施し具体的な授業実践を行い,それを改善するためのリフレクションの時間を多く取った。

    2023

  • ・模擬授業を実施し具体的な授業実践を行い,それを改善するためのリフレクションの時間を多く取った。

    2022

  • オンデマンド授業において,受講生からの質問・疑問を受け付け,それを次回の授業で答えるようにした。

    2022

  • オンデマンド授業において,受講生からの質問・疑問を受け付け,それを次回の授業で答えるようにした。

    2021

  • ・模擬授業を実施し具体的な授業実践を行い,それを改善するためのリフレクションの時間を多く取った。

    2021

  • ・模擬授業を実施し具体的な授業実践を行い,それを改善するためのリフレクションの時間を多く取った。

    2020

  • オンデマンド授業において,受講生からの質問・疑問を受け付け,それを次回の授業で答えるようにした。

    2020

  • ・講義の中で学習が完結しないように,講義内容をもとに現実社会に働きかけるプロジェクトの計画,実施,報告を行わせた。また,その経験をもとに,社会科の学習を現実社会につなげる指導をする際の注意点を考えさせた。

    2019

  • ・模擬授業を実施し具体的な授業実践を行い,それを改善するためのリフレクションの時間を多く取った。

    2019

  • ・60名弱の受講者を4つのグループに分け,その中で授業構想のプレゼンを行った。

    2019

  • ・133名の受講者を4つのグループに分け,その中で授業構想のプレゼンを行った。

    2018

  • ・模擬授業を実施し具体的な授業実践を行い,それを改善するためのリフレクションの時間を多く取った。

    2018

  • ・講義の中で学習が完結しないように,講義内容をもとに現実社会に働きかけるプロジェクトの計画,実施,報告を行わせた。また,その経験をもとに,社会科の学習を現実社会につなげる指導をする際の注意点を考えさせた。

    2018

  • ・127名の受講者を4つのグループに分け,その中で授業構想のプレゼンを行った。

    2017

  • ・講義の中で学習が完結しないように,講義内容をもとに現実社会に働きかけるプロジェクトの計画,実施,報告を行わせた。また,その経験をもとに,社会科の学習を現実社会につなげる指導をする際の注意点を考えさせた。

    2017

  • ・模擬授業を実施し具体的な授業実践を行い,それを改善するためのリフレクションの時間を多く取った。

    2017

  • 大人数でも学生の意見を共有しやすいように,紙に書かせ,紹介する形を取った。紹介できなかった分も後日プリントアウトしたものを配布した。

    2016

  • 大人数でも学生の意見を共有しやすいように,紙に書かせ,紹介する形を取った。紹介できなかった分も後日プリントアウトしたものを配布した。

    2015

▼display all

Review of master's and doctoral thesis

  • 2019

    Examiner classification:Second reader

    Master :1people  (Overseas student):1people

  • 2018

    Examiner classification:Second reader

    Master :1people 

  • 2016

    Examiner classification:Second reader

    Master :1people 

Performance of external announcement guidance

  • 2022

    Japanese papers guidance - Oral presentation - Number of students:1people  (Guidance time):5hours

    Japanese papers guidance - Academic papers - Number of students:1people  (Guidance time):5hours

  • 2021

    Japanese papers guidance - Oral presentation - Number of students:1people  (Guidance time):5hours

    Japanese papers guidance - Academic papers - Number of students:2people  (Guidance time):5hours

  • 2019

    Japanese papers guidance - Oral presentation - Number of students:1people  (Guidance time):20hours

Social Activities

  • 研究授業の指導助言・講評

    Role(s): Advisor

    山梨県小中学校社会科教育研究会  2024.1

     More details

    Audience: Teachers

    Type:Research consultation

  • 主体的・対話的で深い学び(適正な評価に向けての授業改善)

    Role(s): Lecturer

    町田市立公立公立中学校教育研究会社会科部会  町田市立公立公立中学校教育研究会社会科部会 研修会  2024.1

  • 令和4年度中堅教諭等資質向上研修

    Role(s): Lecturer

    2023.12

  • 初任者研修の指導・助言

    Role(s): Advisor

    2023.10

  • 社会の分かり方と社会科教育

    Role(s): Lecturer

    山梨大学教育学部附属中学校  第11回若桐講座  2023.9

  • 高校地歴・公民科授業力アップ研修会Ⅲ

    Role(s): Lecturer, Advisor

    山梨県総合教育センター  高校地歴・公民科授業力アップ研修会Ⅲ  2023.8

  • 高校地歴・公民科授業づくり研修会Ⅲ

    Role(s): Lecturer

    山梨県総合教育センター  2023.8

  • 研究授業の指導助言・講評

    Role(s): Advisor

    山梨県小中学校社会科教育研究会  2023.1

     More details

    Audience: Teachers

    Type:Research consultation

  • 小中連携における社会科の授業作り

    Role(s): Lecturer

    笛吹市教育協議会 教科・問題別研究会議(社会科研究会)  2022.8

     More details

    Audience: Teachers

    Type:Lecture

  • 令和4年度山梨県教育委員会教育職員免許法認定講習

    Role(s): Lecturer

    山梨県教育委員会  山梨県教育庁  2022.8

     More details

    Audience: Teachers

    Type:Certification seminar

  • 高校地歴・公民科授業づくり研修会Ⅲ

    Role(s): Lecturer

    山梨県総合教育センター  2022.8

     More details

    Audience: Teachers

    オンライン研修会用のオンデマンド教材を提供した。

  • 高校地歴・公民科授業力アップ研修会Ⅲ

    Role(s): Lecturer

    山梨県総合教育センター  2022.8

     More details

    Audience: Teachers

    オンライン研修会のオンデマンド教材を提供した。

  • 小中連携における社会科の授業作り

    Role(s): Lecturer

    山梨県小中学校社会科研究会  山梨大学教育学部附属小学校  2022.6

     More details

    Audience: Teachers

    Type:Lecture

  • 権利を学ぶ講演会:”私たち”の「権利」について考えよう-しくみ・考え方・働きかけ-

    Role(s): Lecturer

    北杜市立甲陵中学校  北杜市立甲陵中学校  2022.2

     More details

    Audience: Junior students

    Type:Lecture

  • 高校地歴・公民科授業力アップ研修会Ⅲ

    Role(s): Lecturer

    山梨県総合教育センター  2021.8

     More details

    Audience: Teachers

    オンライン研修会のオンデマンド教材を提供した。

  • 高校地歴・公民科授業づくり研修会Ⅲ

    Role(s): Lecturer

    山梨県総合教育センター  2021.8

     More details

    Audience: Teachers

    オンライン研修会用のオンデマンド教材を提供した。

  • 私たちはどのように市民育成者となっていくのか?~「市民としての教師」を育てることに注目して~

    Role(s): Lecturer

    日本シティズンシップ教育フォーラム  2020.9

     More details

    Audience: General

    Type:Internet

  • 高校地歴・公民科授業力アップ研修会【応用編】

    Role(s): Lecturer

    山梨県総合教育センター  2020.8

     More details

    Audience: Teachers

  • 学び新時代山梨 第2部 生きる力

    Role(s): Media coverage

    山梨日日新聞  2020.3

     More details

    Audience: General

    Type:Newspaper, magazine

    山梨日日新聞の2020年3月3日の朝刊の連載「学び新時代山梨 第2部 生きる力」にて,主権者教育について取材を受け,その内容が掲載された。

  • 社会の一員になるってどういうこと?ナカマづくりゲームから考えよう

    Role(s): Lecturer

    立命館大学  2020.1

     More details

    Audience: College students

    Type:Visiting lecture

  • 初任者研修の指導・助言

    Role(s): Advisor

    笛吹市立浅川中学校  2019.11

     More details

    Audience: Teachers

  • 高校地歴・公民科授業力アップ研修会【応用編】

    Role(s): Lecturer

    山梨県総合教育センター  2019.8

     More details

    Audience: Teachers

    Type:Visiting lecture

  • 高校地歴・公民科授業づくり研修会【基礎編】

    Role(s): Lecturer

    山梨県総合教育センター  2019.8

     More details

    Audience: Teachers

    Type:Visiting lecture

  • 「判断力」を育成する学習に向けて

    Role(s): Lecturer

    山梨県小中学校社会科教育研究会  甲府市立甲府北中学校  2019.5

     More details

    Audience: Teachers

    Type:Lecture

  • 中堅教諭等資質向上研修

    Role(s): Lecturer

    山梨大学  2018.12

     More details

    Audience: Teachers

  • 高校地歴・公民科授業力アップ研修会 応用編

    Role(s): Lecturer

    山梨県総合教育センター  2018.8

     More details

    Audience: Teachers

    Type:Visiting lecture

  • 高校地歴・公民科授業力アップ研修会 基礎編

    Role(s): Lecturer

    山梨県総合教育センター  2018.8

     More details

    Audience: Teachers

    Type:Lecture

  • 社会科教育入門 社会を分かり,関わり,動かす力を育む教育

    Role(s): Lecturer

    山梨県立日川高校  2018.7

     More details

    Audience: High school students

    Type:Visiting lecture

  • 社会を広く,深く捉える力を養う社会科教育の魅力 -「社会を分かる」ってどういうこと!?-

    Role(s): Lecturer

    山梨県立白根高校  山梨県立白根高校  2017.8

     More details

    Audience: High school students

    Type:Visiting lecture

    高校生への出前講義を行った。

  • 高校地歴・公民科アクティブラーニング活用研修会

    Role(s): Lecturer, Advisor

    山梨県総合教育センター  山梨県総合教育センター  2017.8

     More details

    Audience: Teachers

    Type:Lecture

  • 社会の分かり方と社会科教育

    Role(s): Lecturer

    山梨県立都留高等学校  山梨県立都留高等学校  2017.7

     More details

    Audience: High school students

    Type:Visiting lecture

    高校生への出前講義を行った。

  • 高校地歴・公民科におけるアクティブラーニングを取り入れた授業力向上研修会

    Role(s): Lecturer

    山梨県総合教育センター  山梨県総合教育センター  2016.8

     More details

    Audience: Teachers

    Type:Lecture

  • 社会科教育思想研究の目指すもの-本質論と日々の実践との接続-

    Role(s): Lecturer

    岡山社会科授業研究会  2015.10

     More details

    Audience: Teachers

    Type:Lecture

  • 今,社会科教育の本質を考える-「特別」から「日々の授業」へ-

    Role(s): Lecturer

    河口湖畔教育協議会社会科学習会  富士河口湖町立小立小学校  2015.9

     More details

    Audience: Teachers

    Type:Lecture

  • 中高地歴・公民科の学習指導の工夫・改善:「問い」に注目して

    Role(s): Lecturer

    山梨県総合教育センター  高校地歴・公民科授業のつくり方研修会  山梨県総合教育センター  2015.8

  • 社会科教育の本質論を日々の単元・授業実践へ

    Role(s): Lecturer

    甲府市教育研究協議会中学校社会科部会学習会  山梨県中小企業人材開発センター  2015.8

     More details

    Audience: Teachers

    Type:Lecture

  • 社会科教育研究入門 いろんな国のいろんな時代の社会科を比べよう

    山梨大学  山梨大学  2015.8

     More details

    高校生への公開授業を行った。

  • NIE学習の実践に向けて-社会科を例に-

    Role(s): Advisor

    小菅村立小菅小学校  小菅村立小菅小学校  2015.5

     More details

    Audience: Teachers

    Type:Lecture

  • 新聞って面白い NIEの可能性 社会系教科目を例に

    Role(s): Lecturer

    山梨県NIE推進協議会  甲府市総合市民会館  2014.6

     More details

    Audience: Teachers

    Type:Lecture

▼display all

Professional Memberships

  • Japanese Educational Research Association for the Social Studies

    2007.10

  • Japanese Association for the Social Studies

  • Education in the Social Studies Department Research Association

  • National Association for the Study of educational Methods

  • Japan Curriculum Research and Development Association

  • Naruto Association for Social Studies

  • the Japanese Society for the Study on Teacher Education

  • National Council for the Social Studies

▼display all

Committee Memberships

  • 言語文化教育研究学会   理事  

    2022.7 - 2024.6   

      More details

    Committee type:Society

  • 言語文化教育研究学会   研究集会委員会委員長  

    2022.7 - 2024.6   

      More details

    Committee type:Society

  • 言語文化教育研究学会   第6回研究集会実行委員長  

    2019.4 - 2019.8   

      More details

    Committee type:Society

  • 全国社会科教育学会   国際委員  

    2017.10 - 2023.3   

      More details

    Committee type:Society