Updated on 2024/04/12

写真a

 
Fujimoto Natsumi
 
Organization
Educational Organization Accessibility and Communication Support Office Assistant Professor
Title
Assistant Professor
Contact information
メールアドレス
External link

Research History

  • University of Tsukuba

    2022.5 - 2023.12

  • 茨城県取手市役所   福祉部子育て支援課

    2019.4 - 2024.1

  • 茨城県取手市立こども発達支援センター   心理指導員

    2018.4 - 2024.1

Education

  • University of Tsukuba

    2019.4

  • University of Tsukuba

    2017.4 - 2019.3

  • Fukuoka University of Education

    2013.4 - 2017.3

Degree

  • 修士(特別支援教育) ( 筑波大学 )

Research Areas

  • Humanities & Social Sciences / Special needs education

Research Interests

  • 応用行動分析学

  • 自閉スペクトラム症

  • 発達障害

Papers

  • Parent-therapist collaborative intervention model using contingent imitation in a minimally verbal school-aged child with autism spectrum disorder Reviewed

    Ishizuka, Y., Fujimoto, N., Uruno, S., Aoki, Y., & Noro, F.

    Child & Family Behavior Therapy   2024

     More details

    Language:English  

  • Evaluation of a video-modeling package for training teachers to conduct a preference assessment Reviewed

    Yasuhiko Aoki, Natsumi Fujimoto, Yukari Nemoto, Fumiyuki Noro

    Journal of Special Educational Research   12 ( 2 )   65 - 73   2024

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • Influence of the COVID-19 pandemic on children with autism spectrum disorder and their mothers in Japan Reviewed

    Hiroshi Asaoka, Shoji Okamura, Chitose Baba, Natsumi Fujimoto, Yuka Ishizuka, Tomoya Takahashi

    Autism & Developmental Language Impairments   8   1 - 18   2023.11

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    DOI: 10.1177/23969415231212347

  • 知的能力障害を伴う自閉スペクトラム症のある生徒・幼児の課題従事行動における既学習課題挿入手続きの効果―課題中の逸脱行動の減少に着目して― Reviewed

    藤本夏美, 青木康彦, 真名瀬洋平, 野呂文行

    自閉症スペクトラム研究   21 ( 1 )   35 - 43   2023.9

     More details

    Language:Japanese  

  • 自閉スペクトラム症のある幼児・児童における提示する課題の種類数が課題従事行動の促進に及ぼす効果 Reviewed

    藤本夏美, 松田壮一郎, 野呂文行

    障害科学研究   47   53 - 62   2023.3

     More details

    Language:Japanese  

  • 自閉スペクトラム症児の感情の自己コントロール―集団ゲーム場面での対処行動の指導とフィードバックを用いて― Reviewed

    倉島萌, 朝岡寛史, 藤本夏美, 菅野真吾, 野呂文行

    自閉症スペクトラム研究   20 ( 2 )   13 - 21   2023.2

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 自閉スペクトラム症児を対象としたオノマトペを用いたかかわりの検討 Reviewed

    宇留野哲, 青木康彦, 石塚祐香, 藤本夏美, 野呂文行

    特殊教育学研究   59 ( 4 )   257 - 267   2022.2

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • Response Interruption and Redirection にスクリプトを付加した介入による 自閉スペクトラム症児の独語行動の減少効果と保護者による適用可能性 Reviewed

    林詩穂里, 真名瀬陽平, 藤本夏美, 松田壮一郎, 野呂, 文行

    行動分析学研究   36 ( 2 )   130 - 138   2022.2

     More details

    Language:Japanese  

  • Improving the use of deictic verbs in children with autism spectrum disorder Reviewed

    Hiroshi Asaoka, Chitose Baba, Natsumi Fujimoto, Chisa Kobayashi, Fumiyuki Noro

    Developmental Neurorehabilitation   24 ( 8 )   525 - 539   2021.8

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    DOI: 10.1080/17518423.2021.1964004

  • ASD児におけるボードゲーム指導によるキックベースのルール理解への効果 Reviewed

    青木康彦, 丸瀬里菜, 河南佐和呼, 金晶, 馬場千歳, 藤本夏美, 伊薇琳, 松尾祐希, 野呂文行

    LD研究   28 ( 2 )   249 - 261   2019.5

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 知的能力障害を伴うASD児に対するボードを使用したドッジボール指導の効果 Reviewed

    青木康彦, 河南佐和呼, 丸瀬里菜, 藤本夏美, 馬場千歳, 野呂文行

    LD研究   28 ( 2 )   273 - 282   2019.5

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

▼display all

Presentations

  • The effect of a parent and therapist implemented brief intervention using contingent imitation on spoken language in a minimally verbal school-aged child with autism spectrum disorder

    Yuka Ishizuka , Natsumi Fujimoto, Satoshi Uruno, Yasuhiko Aoki & Fumiyuki Noro

    Association for Behavior Analysis International 17th Annual Autism Conference  2023.2 

     More details

    Event date: 2023.2

    Language:English   Presentation type:Poster presentation  

    Venue:San Diego, USA  

  • 発達障害児に対するオンライン学習支援-熟語読みの獲得・維持・般化に及ぼす効果の検討-

    石塚祐香, 藤本夏美, 野呂文行

    日本特殊教育学会第60回大会   2022.9 

     More details

    Event date: 2022.9

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

  • 自閉スペクトラム症児におけるアナログ時計読み指導の検討

    宇梶優, 藤本夏美, 野呂文行

    日本特殊教育学会第60回大会  2022.9 

     More details

    Event date: 2022.9

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

  • 自閉スペクトラム症児における挿入する既学習課題の比率操作による課題獲得への効果ー指導時間を統制した場合の効果の比較ー

    藤本夏美, 宇梶優, 野呂文行

    日本特殊教育学会第60回大会   2022.9 

     More details

    Event date: 2022.9

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

  • 自閉スペクトラム症児の動作語指導における既学習課題挿入手続きの効果

    藤本夏美, 青木康彦, 野呂文行

    障害科学学会第17回大会  2022.3 

     More details

    Event date: 2022.3

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

  • 自閉スペクトラム症児における眼球運動と動作解析 を指標とした移動動詞「行く/来る」の指導の効果

    朝岡寛史, 馬場千歳, 藤本夏美, 小林千紗, 野呂文行

    障害科学学会第17回大会  2022.3 

     More details

    Event date: 2022.3

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

  • 自閉スペクトラム症児における社会的参照の評価ー視線運動と共同注意の発達との関連に着目して

    小林千紗, 藤本夏美, 根本由香里, 李晨, 松田壮一郎, 野呂文行

    日本特殊教育学会第59回大会  2021.9 

     More details

    Event date: 2021.9

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation(general)  

  • 自閉スペクトラム症児の模倣課題遂行時における眼球運動の分析

    朝岡寛史, 馬場千歳, 藤本夏美, 小林千紗, 野呂文行

    障害科学学会第16回大会  2021.3 

     More details

    Event date: 2021.3

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

  • 自閉スペクトラム症児の集団ゲーム場面における対処行動の指導―既存の行動レパートリーを用いて―

    藤本夏美, 馬場千歳, 小林千紗, 野呂文行

    日本特殊教育学会第58回大会  2020.9 

     More details

    Event date: 2020.9

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

  • 自閉スペクトラム症児におけるプロンプト・フェイディング法を用いた視線追従指導

    小林千紗, 澤田祐輝, 馬場千歳, 藤本夏美, 野呂文行, 松田壮一郎

    日本行動分析学会第38回年次大会  2020.8 

     More details

    Event date: 2020.8

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

  • A comparison of methods for presenting tasks to children with autism spectrum disorders: systematic replication International conference

    Natsumi Fujimoto, Fumiyuki Noro, Soichiro Matsuda

    Association of Behavior Analysis International, 46th annual convention  2020.5 

     More details

    Event date: 2020.5

    Language:English   Presentation type:Poster presentation  

  • 自閉スペクトラム症児に対する視写の指導

    馬場千歳, 藤本夏美, 小林千紗, 野呂文行

    障害科学学会第15回大会  2020.3 

     More details

    Event date: 2020.3

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

  • 自閉スペクトラム症児における課題従事行動促進の既学習課題挿入手続きによる効果に関する検討―課題中の逸脱行動減少に着目して―

    藤本夏美, 真名瀬陽平, 青木康彦, 野呂文行

    日本特殊教育学会第57回年次大会  2019.9 

     More details

    Event date: 2019.9

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

  • 自閉スペクトラム症のある生徒への独語行動の減少を目指 した指導がスピーチを聞く行動に与える影響の検討:静かに聞くことの指導はスピーチの内容を保持することに つながるか

    林詩穂里, 真名瀬陽平, 藤本夏美, 野呂文行

    日本特殊教育学会第57回年次大会  2019.9 

     More details

    Event date: 2019.9

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

  • 自閉スペクトラム症児における既学習課題挿入手続き―既学習課題で求められる反応型が標的課題の獲得に与える効果について―

    藤本夏美, 野呂文行

    日本行動分析学会第37回年次大会  2019.9 

     More details

    Event date: 2019.8 - 2019.9

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

  • 自閉スペクトラム症児の感情の自己コントロール-集団ゲーム場面での対処行動の指導とフィードバックを用いて-

    長井萌, 朝岡寛史, 藤本夏美, 野呂文行

    日本行動分析学会第36回年次大会  2018.8 

     More details

    Event date: 2018.8

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

  • 自閉スペクトラム症児に対する時間管理スキルの指導―「相手が席に座るのを見てからタイマーを止める行動」の形成における効果的な指導方法の検討―

    藤本夏美, 河南佐和呼, 野呂文行

    障害科学学会第13回大会  2018.3 

     More details

    Event date: 2018.3

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

  • 自閉症スペクトラム障害児における課題従事行動促進の手立てに関する事例研究―課題の内容順序選択と課題量調整の導入による効果について―

    藤本夏美, 倉光晃子

    日本特殊教育学会第55回年次大会  2017.9 

     More details

    Event date: 2017.9

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

▼display all

Teaching Experience (On-campus)

  • 障害学生支援技術

    2024Year  Type of subject:Common education (undergraduate)

Teaching Experience

  • 子どもの理解と援助

    2023.9
    Institution:流通経済大学

Social Activities

  • 山梨県立やまびこ支援学校外部専門家(心理士)

    Role(s): Advisor

    2024.4

Professional Memberships

  • 日本自閉症スペクトラム学会

    2020

  • Association for Behavior Analysis International

    2019

  • 日本特殊教育学会

    2017

  • 障害科学学会

    2017

  • 日本行動分析学会

    2017